Go to top

70 Jaar bevestiging van betrouwbaarheid


Functioneel, zakelijk en zonder te veel franje, maar ook doordacht, flexibel en vriendelijk. Jeveka bestaat dit jaar 70 jaar en bewijst dat het met zijn tijd is meegegaan. Een bewuste keuze voor het segment van bevestigingsartikelen, niets meer en niets minder. Automatisering daar waar het iets oplevert. Met beide benen op de grond en bovenal alles vanuit het perspectief van de klant. Kortom; een aangenaam en betrouwbaar familiebedrijf. En dat willen ze nog wel een paar generaties volhouden.


 

“Betrouwbaarheid, maar zeker ook klantgerichtheid is ons geheime wapen”, zegt Martin Veltkamp. Hij is één van de twee broers die Jeveka leidt en zit al meer dan 35 jaar in het bedrijf. “Wat betreft omzet zitten we niet bij de grootste in bevestigingsland, maar qua naamsbekendheid zitten we zeker in de top. Dat geeft aan dat onze naam behoorlijk goed gevestigd is. Bovendien zijn we tot nu toe, zolang ik al bij Jeveka werk, elk jaar gegroeid, zelfs in de moeilijke jaren begin deze eeuw. Het gaat niet explosief, maar wel gestaag en dat is precies onze strategie. We willen de zaken in de hand houden. Als je snel omhoog schiet, kun je ook snel weer naar beneden vallen en dat vinden we niet wenselijk.” Zijn broer, Hans Veltkamp is het daar helemaal mee eens.
 


”Als je eigen bedrijf geen continuïteit vertoont wordt het wel heel moeilijk betrouwbaar richting de klant te kunnen zijn. Betrouwbaarheid betekent voor ons kwaliteit leveren. Dat zie je vooral terug in het assortiment. We kiezen heel bewust voor bevestigingsartikelen, hebben daarin een zeer breed programma met veel A-merken en hebben ook de kennis en ervaring om problemen van de klant op te lossen.” De Jeveka-catalogus ziet er aan de buitenkant al sinds jaar en dag nagenoeg hetzelfde uit. De inhoud wordt echter elk jaar aangepast. Van incourante producten wordt het programma ingekort of helemaal verwijderd, van andere bevestigingsartikelen worden afmetingen toegevoegd of compleet nieuwe uitvoeringen opgenomen. Jeveka is ten opzichte van de concullega’s vooral sterk in schroeven met binnenzeskant en Torx, metrisch fijne schroefdraad, kleine afmetingen, afdichtstoppen, pennen en producten met flens of kraag. Ook in RVS is er een ongekend breed assortiment. Daarnaast zijn alle standaard schroeven, bouten en moeren in alle mogelijke afmetingen verkrijgbaar. De catalogus bevat meer dan 57.000 artikelen en is een handelsmerk geworden van Jeveka. Deze wordt jaarlijks verspreid in een oplage van 20.000 stuks!

70 Jaar Jeveka


Joop Veltkamp richtte in 1937 een bedrijfje op voor het handelen in schroeven, bouten en moeren. Jeveka is een afgeleide van zijn naam. Hij begon vanuit het ouderlijk huis in Amsterdam, maar had al gauw een eigen vestiging met draaierij aan de Prinsengracht. Na de oorlog groeide het bedrijf snel. In 1975 wordt het bedrijf overgenomen door zijn zoons Hans en Martin. Ondertussen heeft Jeveka zich vooral toegelegd op de groothandelsfunctie en een aantal belangrijke alleenvertegenwoordigingen van fabrikanten verworven. De automatisering doet zijn intrede. In 1988 laat Jeveka een nieuw pand bouwen in Amsterdam Zuid-Oost en naast een functionele indeling wordt al rekening gehouden met de nodige groei. Momenteel heeft Jeveka iets meer dan 50 werknemers en is de derde generatie Veltkamp in aantocht.

Het magazijn ziet er netjes en ordelijk uit. “We hebben geen automatische orderpicking”, vertelt Martin Veltkamp. “Een analyse van kosten en opbrengsten wees duidelijk uit dat dat met onze omvang niet rendabel is en dan moet je het ook niet doen. Maar op overige gebieden is de automatisering heel ver doorgevoerd in het hele bedrijf.”Jeveka pakt niet per definitie binnengekomen producten om in eigen verpakkingen. “Klanten mogen best zien waar het vandaan komt, ze bestellen niet voor niets vaak een bepaald merk. Hoogstens pakken we om naar een kleinere verpakking. Wel voorzien we elk doosje van een eigen sticker met ons artikelnummer, charge nummer, afbeelding en onze naam. Weet iedereen meteen waar ze moeten zijn om bij te bestellen”, vertelt Martin. Jeveka levert vooral aan eindgebruikers.
 


Het bestellen bij Jeveka kan per telefoon of fax, samen nog altijd goed voor het grootste deel van de orders, maar het internet is sterk in opkomst. Er wordt steeds vaker via e-mail besteld en daarnaast heeft Jeveka een zogenoemd e-commerce systeem. Daarmee kan online besteld worden. Het systeem is heel laagdrempelig; een gebruiker hoeft zich bijvoorbeeld niet eerst te registreren voor informatie. Pas als er definitief besteld wordt, moeten een aantal gegevens worden ingevoerd. Er is direct te zien of het gevraagde artikel op voorraad is, de klant kan zijn eigen artikelnummers eraan koppelen en alle bestelgegevens worden onthouden. Aan een zoekfunctie op alfabet wordt hard gewerkt en dat maakt het straks nog gebruikersvriendelijker. Het voordeel voor de gebruiker is het gemak en de snelheid, zeker als enige ervaring is opgedaan met het systeem. Het voordeel voor Jeveka is dat de bestelling rechtstreeks in het ordersysteem terecht komt en de afhandeling daardoor nog sneller kan. Alles wat op een werkdag voor 15.00 uur besteld wordt, wordt diezelfde dag nog verzonden. Aflevering vindt dus over het algemeen plaats binnen 24 uur.
 


Hoewel bij een klant het inkoopbedrag voor bevestigingsartikelen vaak maar een paar procent van het totale budget uitmaakt, wil men toch nog vaak stevig onderhandelen over de prijs. ‘Wij proberen dat anders op te lossen,’ vertelt Hans. “We analyseren regelmatig het bestelgedrag van de klant en als daar dingen te zien zijn die verbeterd kunnen worden, gaan we het gesprek aan. Daarmee kun je vaak veel meer geld verdienen dan met een paar procent extra korting.’ Een andere manier is het geven van advies aan de klant over magazijninrichting en orderverwerking. Ook daar kan vaak veel geld bespaard worden door een efficiëntere werkwijze. Een extra service die Jeveka aanbiedt is een klein bakkenmagazijn met barcodescanner voor de grijpvoorraad van de klant. Er worden stickers meegeleverd met de artikelomschrijving en de barcode van Jeveka. Desgewenst kan ook het artikelnummer van de klant erop geprint worden. De eindgebruiker kan hiermee heel snel de producten die bijbesteld moeten worden scannen en deze via de pc rechtstreeks als order naar Jeveka sturen.

Heel bijzonder is dat Jeveka een eigen werkplaats heeft met een aantal draaibanken en een bewerkingscentrum. Daar worden kleine aantallen specials gemaakt. “Het gebeurt regelmatig dat een klant iets zoekt dat niet in het reguliere programma voorkomt. Wij gaan dan op zoek naar een standaard artikel dat we op voorraad hebben liggen en aangepast kan worden. Vaak overleggen we daarover met de klant om de meest efficiënte productiewijze te kunnen toepassen. We vragen bijvoorbeeld of een bepaalde standaardbout met een net iets hogere kop dan gespecificeerd gebruikt kan worden als uitgangsmateriaal. Vaak kan dat en dat maakt het produceren sneller en goedkoper dan dat uit vol staf gedraaid moet worden.” In de loop der tijd zijn alle mogelijke gereedschappen verzameld en overzichtelijk opgeslagen. Ook zijn allerlei opspanbusjes en -blokjes ontwikkeld zodat de meeste bewerkingen makkelijker uitgevoerd worden. De werkplaats wordt bewust niet volgepland om spoedopdrachten aan te kunnen nemen. “Het belangrijkste is dat het probleem van de klant wordt opgelost. Ook in de eigen productie is betrouwbaarheid en klantgerichtheid een uitgangspunt.”
 


 

De derde generatie Veltkamp is in aantocht. Stephanie, dochter van Hans werkt al een paar jaar in het bedrijf en wordt opgeleid om het roer over te nemen. Wat haar betreft blijft de koers ongewijzigd. “Ja, de gestage groei blijven we doorzetten. Binnen 5 jaar willen we 25% gegroeid zijn en dat is zeker haalbaar. Wat ons betreft staat Jeveka over 70 jaar nog net zo stevig in de markt als nu. Dat doen we door continu het productenprogramma te ontwikkelen en de service nog verder uit te breiden.” Eén van de dingen die Jeveka doet om zichtbaar te blijven in de markt is deelname aan diverse beurzen. Jeveka is vanaf het ontstaan van de Technishow elke editie met een grote stand aanwezig. Binnenkort staan ze op de vakbeurs RVS & Aluminium in Apeldoorn, 21 en 22 maart, standnummer 41. Om ook daar hun betrouwbaarheid in kwaliteit te bevestigen.

Meer info op: www.jeveka.com/web/guest/home;jsessionid=6AE321EEC6CCC2B87CFF25635889A661

Nieuwsbrief

Schrijf je hier in voor de wekelijkse Nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle niet te missen ontwikkelingen in de Aluminium Roestvast en Staal branche!

Velden met een * zijn verplicht