Metaalbescherming met magnesium
Een nieuwe coating op basis van magnesium, ontwikkeld voor de lucht- en ruimtevaartindustrie, is veelbelovend als chromaatvrij, hoogwaardig corrosiebestrijdingssysteem.
Roger Brown (Akzo Nobel Aerospace Coatings)
Sedert meer dan twintig jaar is men bij de afwerkingsindustrie bekend met het feit dat pigmenten die chroom bevatten, alhoewel ongeëvenaard in hun prestaties en flexibiliteit bij het inhibiteren van corrosie, kankerverwekkend zijn en gevaarlijk zijn voor de gezondheid als ze worden ingeademd in de vorm van stof of fijne deeltjes. Onderhoudssytemen voor de corrosiebescherming van metalen constructies zoals vliegtuigen of bruggen vereisen echter grondige verwijdering van oude coatings met behulp van schuren of stralen, hetgeen een aanzienlijke hoeveelheid chromaatstof veroorzaakt. Deze stof werkt in op zowel de werknemers als het omringende milieu. Er wordt steeds sterkere internationale wetgevende, politieke en ethische druk uitgeoefend om het gebruik van chromaten te beperken en om geschikte alternatieven te vinden. Nieuwe regels voor de beheersing van chromaat-stof hebben de ‘veilige’ grenswaarden verlaagd tot vijf delen per miljoen, een niveau dat makkelijk kan worden overschreden bij de productie van verf en het verwijderen van coatings tijdens revisie. De blootstellingsniveaus moeten nauwlettend worden gevolgd en mensen die met de chroomproducten moeten werken moeten meerdere methoden toepassen om te voorkomen dat deze nieuwe grenswaarden zelfs maar worden bereikt, laat staan overschreden. Er is inmiddels een in toenemende mate geavanceerd en effectief aantal chromaatvrije alternatieven voor hexavalente chroomverbindingen ontwikkeld, zoals strontiumchromaat. Maar ook de beste systemen zijn niet in staat om het gebruik van chromaten volledig te vervangen. Ze vereisen nog altijd chromateerbehandelingen om corrosie tegen te gaan en ze bieden in het algemeen niet dezelfde flexibiliteit in gebruik en applicatie als gechromateerde producten. Dit...