Go to top

Nieuwsbrief

Schrijf je hier in voor de wekelijkse Nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle niet te missen ontwikkelingen in de Aluminium Roestvast en Staal branche!

Velden met een * zijn verplicht

Luchtvaarttechniek / AerospaceRSS

  • 18Al-Zn-Mg-Cu Legeringen (7XXX reeks)

    Deze legeringen ontvingen speciale aandacht omdat er al lang werd ingezien dat ze van alle aluminium legeringen de grootste respons gaven op verouderingsharding. Al in 1917 werden sterktewaarden gemeten van 580 MPa voor een samenstelling van Al-20Zn-2,5Cu-0,5Mg-0,5Mn, terwijl die van het als sterk bekend staande Duraluminium 420 MPa bedroeg.

    Lees verder

  • Algemene effecten van het legeren van aluminium (deel 1)

    Hoewel de overheersende reden voor legeren het verhogen is van de mechanische sterkte, is ook de invloed op andere karakteristieken van gelegeerd aluminium onmiskenbaar. Een aantal van deze invloeden zal hier worden behandeld.

    Lees verder

  • Aluminium als bouwsteen in de vliegtuigbouwindustrie tussen linnen-ijzeren buis en vezel- versterkte kunststof vliegtuigrompen

    Volgend jaar is het een eeuw geleden dat Anthony Fokker als vliegtuigbouwer begon met rompen bestaande uit stalen met linnen omspannen. Twee decennia daarna was een aluminium romp een feit. Tegenwoordig vliegen honderden vliegtuigen met een vezelversterkte kunststof romp rond. Echter aluminium legeringen blijven deel uit maken van de vliegtuigconstructie. Tijd om terug te blikken, maar ook om vooruit te zien.

    Lees verder

  • De chemische oppervlaktebehandeling van aluminium

    In de bouwindustrie, in de lucht-en ruimtevaart-, in de coil-coating-en automobielindustrie, bij de fabricage van huishoudelijke en elektrische apparaten en tenslotte in de verpakkingsindustrie (aluminium cans), spelen chemische oppervlaktebehandelingsprocessen van aluminium een belangrijke rol bij de kwaliteit van de finishing. Het doel van de chemische oppervlaktebehandeling op aluminium is tweedelig: -verbetering van de corrosieweerstand. -verbetering van de hechting van een aan te brengen verfsysteem. Vooral in de bouwindustrie is de toepassing van gelakt aluminium steeds belangrijker geworden. Verwerking vindt plaats in gevels, ramen, deuren, gevelbeplating, binnenwanden, plafonds, balkonhekken, enz. Een goede chemische voorbehandeling van aluminium plaat, extrusieprofielen en aluminium band (coil-coating toepassing) is noodzakelijk voor het bereiken van de huidige hoge kwaliteitseisen.

    Lees verder

  • Diverse ontwikkelingen op het gebied van aluminium voor de luchtvaartindustrie

    Er doen zich voortdurend ontwikkelingen voor op het gebied van aluminiumlegeringen en bewerkingsmethodes. Sommigen blijken in de praktijk goed toepasbaar, anderen minder. Soms sneuvelt een levensvatbare nieuwe legering of nieuwe bewerking, omdat bijvoorbeeld het economisch klimaat tegen zit.

    Lees verder

  • Glare en varianten ook buiten luchtvaartindustrie veelbelovend constructiemateriaal

    Glare en varianten ook buiten luchtvaartindustrie veelbelovend constructiemateriaal

    Lees verder

  • Goedkoop voorbehandelen en de sterkte van gelijmde aluminium constructies

    Lijmen van aluminium. Welke lijmen moet ik gebruiken? Moet het aluminium nog voorbehandeld worden? Hoe sterk is mijn verbinding en valt het niet na een jaar uit elkaar?

    Lees verder

  • Keiharde aluminium coatings voor straalmotoren

    Vanwege die exceptionele omstandigheden (en het veiligheidsrisico als een motor plotseling faalt) stellen straalmotoren grote uitdagingen aan materiaaldeskundigen. Zo moeten ze bestand zijn tegen hogere temperaturen, omdat de motor daarbij zijn kerosine efficiënter verbrandt. Daarnaast is gewichtsbesparing van groot belang.

    Lees verder

  • Keiharde coatings

    Straalmotoren van vliegtuigen moeten bestand zijn tegen helse omstandigheden. Zowel extreme hitte als bittere kou vergen het uiterste van de coating. Materiaalkundige dr.ir.Wim Sloof puzzelt met atomen om heel harde coatings te kunnen ontwikkelen. De uitvinding hierin heet ceramic matrix composites. Sloof tekende een overeenkomst met verschillende partijen om dit materiaal verder te onderzoeken.

    Lees verder

  • Levensduur turbineschoepen door betere coatingmethode met factor vier verlengd

    De turbineschoepen in gasturbine­motoren van vliegtuigen en elektriciteitscentrales dienen bestand te zijn tegen extreem hoge temperaturen en een zeer agressieve omgeving. Dit vereist een combinatie van geavanceerde materialen, te weten een substraat bestaande uit een nikkel-aluminiumsuperlegering, een tussenliggende bondcoating, bestaande uit een MCrAlY (M= Ni en/of Co)-legering, en een keramische thermische barrièrecoating, bestaande uit zirconiumoxide

    Lees verder

  • Lijmverbindingen van Aluminium (deel 1)

    Lijmverbindingen worden op grote schaal gebruikt in de vliegtuigbouw, voor onderdelen en samenstellingen, waar structurele integriteit kritisch is.

    Lees verder

  • Meer kennis nanokristallen leidt tot betere kwaliteit aluminium

    Door meer te weten over nanokristallen, kunnen we een betere hardheid van aluminium bewerkstelligen.

    Lees verder

  • Snelle stolling van aluminium

    Met deze snelle stolling en daarvan afgeleide varianten kunnen aluminiumlegeringen worden vervaardigd met zeer interessante eigenschappen.

    Lees verder

  • Toepassingen van aluminium kneedlegeringen

    De unieke combinatie van eigenschappen van aluminium en zijn legeringen maken hen tot veelzijdig, economisch en attractief materiaal voor een breed scala van toepassingen, variërend van zacht verpakkingsfolie tot veeleisende technische toepassingen.

    Lees verder

  • Verloren-Was-Gieten

    Het productieproces bij het verloren-was-gieten begint met een zeer nauwkeurige matrijs welke veelal uit aluminium of kunststof is vervaardigd. In deze matrijs wordt de productwas onder hoge druk ingespoten, waardoor een wasmodel met een uitstekende contourscherpte ontstaat

    Lees verder

  • Versterking van aluminium buizen met vezel wikkelingen interessant voor veiligheid

    Het gepresenteerde onderzoek is relevant voor transportveiligheid. In het bijzonder voor de automobielindustrie, maar ook voor de vliegtuigbouw vanwege de gebruikte materialen en de huidige ontwikkelingen in de vliegtuigindustrie

    Lees verder