Warmscheuring van lassen in aluminium
Aluminiumlegeringen zijn gevoelig voor stollingsscheuren en ze kunnen verbrossing vertonen alsmede scheuring bij temperaturen onder de stollingslijn. De legeringen met hogere mechanische sterkte kunnen ook bezwijken als gevolg van scheurvormende spanningscorrosie (SSC).
Stollingsscheuring
Stollingsscheuring van aluminium en zijn legeringen hangt samen met de toegevoegde legeringselementen en niet, zoals bij staal, met de aanwezigheid van laag-smeltende verontreinigingen. Het scheuren van lassen in aluminium blijkt hetzelfde patroon te volgen voor wat betreft de relatie met de legeringstoestand als bij het scheuren van gietstukken en scheurgevoeligheidsbetrekkingen voor gietwerk kunnen ook worden toegepast op lasmetaal. De betrekking tussen samenstelling en het warmscheuren van gietstukken van aluminium siliciumlegeringen is weergegeven op afbeelding 1 en het overeenkomstige deel van het aluminiumsilicium fasediagram is te zien op afbeelding 2. De mate van scheuring neemt toe tot een maximum van ongeveer 0,5% Si en daalt dan scherp als het legeringsgehalte verder stijgt. De scheuringskromme volgt dezelfde trend als het stollingstemperatuurtraject onder evenwichtsvoorwaarden, maar is wel verschoven naar links. Bij continu afkoelen verschuift het fasediagram ook naar links, zoals is te zien op afbeelding 2 en het legeringsgehalte voor maximale scheuring ligt dicht bij die van het maximale stollingstraject in het aangepaste diagram. Mechanische proeven met gegoten aluminium-siliciumlegeringen in het gebied van het smeltpunt leveren het soort resultaten op zoals te zien is op de afbeeldingen 3 en 4. Bij het afkoelen vanaf de vloeistoflijn verkrijgt de scheurgevoelige 1%-silicium legering al mechanische sterkte nog voor er sprake is van enige taaiheid en er is een aanzienlijk temperatuurtraject waar de legering zeer bros is. De 12%-siliciumlegering is niet gevoelig voor scheuring en heeft dan ook een zeer smal temperatuurtraject waarbinnen de legering bros is. Zuiver...