Multi-metaldistributeur ODS bedient constructiemarkt met totaal assortiment
Met het aanbieden van een zeer breed assortiment RVS en Aluminium stafmateriaal, profielen, buizen, kokers en plaat. wil multi-metaldistributeur ODS bedrijven in de constructiemarkt ontzorgen. ODS gaat daarin zelfs zover dat zij alle materialen op maat gezaagd en plaat gefolied kan leveren. “Met name kleine tot middelgrote constructiebedrijven willen we daarmee optimaal bedienen,” licht Monique Hoeijmans, sales manager constructiemarkt in Barendrecht, toe. Toeleveranciers voor de bouw, jacht- en scheepsbouw en agrarische sector en apparatenbouwers voor ondermeer voedingsmiddelen industrie, enz. kunnen voor RVS en Aluminium producten in diverse verschijningsvormen in kleine hoeveelheden en op maat, en in een hoge constante kwaliteit voortaan bij één leverancier terecht.
Het idee om naast staal de doelgroep ook een totaal assortiment in RVS  en Aluminium te leveren ligt in het verlengde van de multi-metal  gedachte van moederbedrijf Klöckner. Deze groothandel-gigant is een van  de grootste producent-onafhankelijke distributeurs van staal en metalen  producten, met vestigingen in heel Europa, een omzet van 5,2 miljard  euro en 11.000 medewerkers. ODS die met 500 medwerkers alleen de  Nederlandse markt bedient, profiteert daarbij van de sterke inkooppower  van het moederbedrijf en de kennis die binnen het concern aanwezig is.
Breed en diep assortiment
Met het programma RVS en Aluminium koker-, buis-, staf- en  plaatmateriaal biedt ODS het breedste en diepste assortiment in de  markt. Monique Hoeijmans: “Al die materiaalverschijningen kunnen we ook  nog eens in verschillende standaardmaten leveren. En heeft een klant  daarin een specifieke vraag of wens, dan geeft één van onze specialisten  desgevraagd advies. Mocht daaruit blijken dat het zinvol is ons  assortiment uit te breiden, dan doen we dat. Het assortiment is dus niet  statisch.”
Hoge constante kwaliteit
Het leveren van een hoge constante kwaliteit is één van de belangrijkste  leverancierswaardes van ODS. Moederbedrijf Klöckner stelt aan haar  leveranciers (staalfabrikanten) dan ook de eis dat ze een constante  kwaliteit moeten kunnen garanderen. Die kwaliteit wordt gewaarborgd door  een permanent bewaakt kwaliteitssysteem, gebaseerd op NEN-ISO 9001  versie 2008 uitgegeven door Lloyd’s Register Quality Assurance.  Daarnaast worden alle materialen geleverd volgens de internationaal  geldende normen, desgewenst met materiaalcertificaat 2.2, 3.1 of 3.2,  met een PED-certificaat of een hermerkverklaring van de  kwaliteitsafdeling van ODS B.V.
ODS houdt Aluminium platen in diverse afmetingen en diktes op voorraad in een centraal magazijn in de regio Rotterdam
Zo levert ODS assen met keurmateriaal en ook aluminium met LRS keur  (Lloyds Register Shipping), specifiek bedoelt voor de jacht- en  scheepsbouw.
Meedenken met de markt
ODS heeft haar organisatie opgedeeld in vier divisies, afgestemd op  deelmarkten installatie, verspaning, constructie en installatie. Dat is  geheel in overeenstemming met de strategie van een branchegerichte in  plaats van een productgerichte marketing. Per branche heeft ODS haar  assortiment dan ook specifiek afgestemd op de vraag en behoefte. “Het is  logisch dat daarin vaak een overlap zit, maar het gaat er ons juist om  dat we die specifieke materiaalvormen, keurmerken en eventuele  voorbewerkingen aan kunnen bieden, die door die branche wordt gebruikt.  Dat kan alleen wanneer je goed luistert en meedenkt met de markt”, licht  Monique Hoeijmans toe. “Alleen zo kan je als leverancier aansluiting  behouden op de marktontwikkelingen.”
Landelijke dekking, dagelijkse leveringen
Tegenwoordig is de markt gewend dat goederen die vandaag zijn besteld,  morgen in huis zijn. Dat vraagt uiteraard om een strak logistiek systeem  en efficiënte distributie. Daarvoor beschikt ODS over 120.000  m2 magazijnopslag, verspreid over vier locaties in NL. Monique  Hoeijmans: “Voor de constructiemarkt beschikken we over één centraal  magazijn in de regio Rotterdam. Om de distributie (logistiek) verder te  optimaliseren werkt ODS met sterdistributie waarbij de goederen ‘s  nachts op een centraal punt in het land verzameld worden en van daaruit  de volgende dag over het land verspreid worden. (met dagelijkse levering  door België en Nederland) “En we kunnen natuurlijk ook af-fabriek  leveren.” ODS investeert daarnaast ook in de mogelijkheden van digitaal  bestellen via de webshop en EDI. ODS biedt die mogelijkheid al zeven  jaar voor de installatiebranche en is daar drie jaar geleden ook mee  gestart voor de (verspaning-) en constructiemarkt. “Nu steeds meer  aanvragen en bestellingen via die kanalen worden gerealiseerd, willen we  straks ook track and trace mogelijkheden aan onze E-commerce  mogelijkheden toevoegen”, licht Monique Hoeijmans toe. “Zodat de klant  de leveringen op de voet kan volgen en de levering aansluiting vindt op  het zijn of haar bedrijfsproces.”
ODS beschikt over een folie lijn om Aluminium en RVS plaatmateriaal uit magazijn in huis foliën.
 
De beste zijn, de beste blijven
ODS wil tot de beste leverancier van RVS en Aluminium materialen behoren  en doet er alles aan om dat te bereiken. Met een totaal assortiment in  RVS en Aluminium ontzorgt ODS de klant zoveel mogelijk. Om te beoordelen  of de klant dat ook zo ervaart, voert ODS regelmatig een  klanttevredenheidsonderzoek uit. De salesmedewerkers gaan daarvoor ook  bij de klant op bezoek om te vragen wat de klant van hun producten  vindt, of er behoefte is aan uitbreiding van het assortiment, hoe de  chauffeurs hun werk doen en waar en op welke wijze ODS als leverancier  nog meer waarde toe kan voegen.
Filosofie
Met het beeldmerk van het hondje met de rode bal in zijn mond heeft ODS  een opvallend logo. De eigenschappen die aan het hondje worden  toegekend, zijn dan ook kenmerkend voor de strategie en filosofie van  het bedrijf. Zo staan de oren voor het goed luisteren naar de  klantbehoeftes, de ogen voor het oog hebben voor nieuwe ontwikkelingen,  de neus voor een fijne neus hebben voor kansen waarmee het bedrijf haar  prestaties kan verbeteren.
De hollende beweging die de hond maakt zegt genoeg over de hoge  snelheid waarmee ODS op haar klantenvraag reageert. Het rode balletje  tenslotte staat symbool voor het ontvangen en beantwoorden van de vraag  van de klant.
 
