Go to top

Blog Farid Farnia - Lassen onder de loep (deel 1 van 5)

“De las was prima. De plek was fataal.”

Door: Farid Farnia - TQIS – Total Quality Inspection Services  


Inspectie vond niets. Tot het lek zich meldde. Een verdamperpijp begaf het – zonder waarschuwing. Geen zichtbare fout. Geen waarschuwing in het logboek. Pas na demontage werd duidelijk wat er speelde:

  • een scheur in de teen van de hoeklas,
  • precies waar twee spanningsvelden elkaar doorkruisen:
    langsrichting (pijp) en radiaal (kamstrip/vin),
  • en een inspectie die visueel bleef hangen.
 
Wat gebeurde hier? Schadebeeld:

  • Scheur van ca. 30 mm dwars door de hoeklas tussen pijp en membraanstrip
  • Oxidatie op de scheurflank → indicatie van oudere initiatie
  • Erosie na wandperforatie door lekkage (stoom/water), zie figuren 1–3
 
Technische observaties
  1. Initiatie in de teen van de hoeklas bij de vin
  2. Kruisende spanningen tussen pijp (axiaal) en kamstrip (radiaal)
  3. Transkristallijne scheur: klassiek spanningsgedreven breukmechanisme
  4. Geen aanwijzingen voor corrosie of metallurgische degradatie
  5. Hardheden:

  • Las: 219 HV
  • Basismateriaal: 151 HV
    → Binnen toleranties, maar verhoogde gevoeligheid bij cyclische belasting

Wat ging hier mis?

  • Inspectie bleef visueel – schade zat net onder de huid
  • Geometrie werd onderschat: hoeklas + kamstrip + vin = spanningsknelpunt
  • Starts, stops en drukwisselingen deden de rest
  • Erosie was niet de oorzaak, maar het gevolg van de breuk

Bij wisselende druk en temperatuur is dit het recept voor vermoeiing, zeker als:
  • de las onvolledig is ingevuld,
  • scherpe overgangen aanwezig zijn,
  • of inspectie oppervlakkig blijft.

Lessen voor ontwerp & inspectie - 
Inspecteer waar spanningen elkaar kruisen – niet waar het glad oogt.
Geometrie is géén detail – het is een schadevermenigvuldiger.

Let bij vin- of ribconstructies op:
  • Overlappende of kruisende lassen
  • Richting & frequentie van thermomechanische belasting
  • Teenlassen aan buitenzijde van drukbelaste wand

Gebruik bij voorkeur:
  • MT of PT gericht op lasovergangen en lasteen
  • Spanningsanalyse (3D) bij revisie of ontwerpwijzigingen
  • Kritisch oog voor ogenschijnlijk ‘perfecte’ lassen

Tip voor inspecteurs
  1. Besteed expliciet aandacht aan overgangen bij vinconstructies
  2. Inspecteer niet alleen visueel – detecteer mechanisch gedrag
  3. Combineer ontwerpkennis met praktijkbeeld
  4. Onthoud: een schone las kan stilletjes falen, (als de plek structureel fout gekozen is).



Figuur 1 De scheur bevindt zich langs de lasverbinding tussen membraanstrip en pijp en dwars over de las met de kamstrip




Figuur 2 Macro-opname van lasverbinding membraanstrip en pijp zonder hoeklas van de kamstrip




Figuur 3 Macro-opname van een dwarsdoorsnede ter plaatse van de scheur



Figuur 4 Detailopname uit figuur

Nieuwsbrief

Schrijf je hier in voor de wekelijkse Nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle niet te missen ontwikkelingen in de Aluminium Roestvast en Staal branche!

Velden met een * zijn verplicht