Go to top

Hoe gaan de bedrijven om met de crisis rond het coronavirus?

De wereld is in de ban van het coronavirus. Ook in Nederland merken de bedrijven de gevolgen daarvan. ALURVS.nl heeft een belronde gedaan langs een aantal bedrijven om te informeren hoe zij daarmee omgaan en hoe het hen vergaat. De soms verrassende resultaten hiervan leest u in het volgende artikel.

Door: Wim de Grood

STAPPERT Noxon
is een voorraadhoudende groothandelsmaatschappij op het gebied van roestvast stalen producten zoals onder meer staf, buizen, fittingen en flenzen. Hoofdvestiging staat in het relatief zwaarder getroffen Brabantse Helmond en heeft daarnaast nog een verkoopkantoor in Zwijndrecht.

Salesmanager Coen van Lieshout geeft zijn ervaringen. “Op dit moment hebben wij zoveel mogelijk mensen thuiswerken. Op de expeditie kan dat natuurlijk niet, maar daar zijn wij zeer terughoudend om mensen binnen te laten. Ook hebben we een medewerker wiens partner momenteel in het ziekenhuis verblijft, vrijgesteld van werk. Dat geldt ook voor twee collega’s die vanwege gezondheidsklachten in het verleden tot de risicogroep behoren.” Op de vraag of STAPPERT Noxon nog gewoon bij haar leveranciers terecht kan, antwoordt Coen van Lieshout: “In zijn algemeenheid wel, maar ik kan niet zeggen bij allemaal. Wij ondervinden tot nu toe weinig hinder bij deze goederenstroom.

Ook vanuit China gaat het door, zij het in een wat lager tempo. En dat is maar goed ook, want er wordt door onze klanten op dit moment heel veel ingekocht. Men is wat makkelijker in het bestellen.” Coen van Lieshout stelt, dat er nog geen wanbetalers zijn, maar sluit niet uit, dat dit, als de crisis langer gaat duren, wel gebeurt. Koffiedik kijken, noemt hij dit. Andersom constateert hij, dat STAPPERT Noxon nog gewoon aan haar verplichtingen kan voldoen. En vooralsnog ziet hij geen voortekenen dat werknemers korter moeten gaan werken en daardoor deeltijd-WW gaan ontvangen. “Ik ben banger, dat wij straks geen eten meer hebben dan dat wij onze baan verliezen. We moeten, zogezegd, doorgaan met ademhalen, maar wel met verstand en op gezonde afstand. We moeten niet nog meer in de stress raken!”, zegt hij tot slot.


Hauck Heat Treatment is een specialist op het gebied van warmte- en oppervlaktebehandelingen met een vestiging in Eindhoven voor vacuüm-, thermochemische- en oppervlaktebehandelingen en een in Venlo, waar meer de generieke behandelingen voor veelal grotere aantallen plaatsvinden. 

Plant manager Eindhoven Steffen Schneiders reageert op de coronacrisis als volgt: “Wij vertalen natuurlijk de richtlijnen van het RIVM, maar ook die wij van het hoofdkantoor Aalberts krijgen, naar interne maatregelen. Dat betekent anderhalve meter afstand houden en in verband daarmee ook rekening houden met pauzes en dat soort zaken. Medewerkers die hebben aangegeven onder de risicogroep te vallen laten we thuis werken, maar ook mensen die last hebben van een verkoudheid laten we preventief thuis.

Zelf werk ik, omdat ik op wintersport ben geweest in een risicogebied, ook thuis.” Natuurlijk blijft dat niet ongemerkt in het bedrijf. Steffen Schneiders hierover: “Zo’n een derde van de medewerkers is niet aanwezig op het bedrijf. Tevens zien wij ook, dat de aanlevering door klanten iets minder is dan we gewend zijn. En voor deze week kunnen we dat best substantieel noemen.” Over eventuele betalingsproblemen bij klanten kan Steffen Schneiders nog niets zeggen. “We hebben een betalingstermijn van 30 dagen. En we zijn nu op deze manier een week bezig. Zelf kunnen wij voorlopig gewoon aan onze financiële verplichtingen voldoen. Mocht daar in de toekomst verandering in komen, wat ik overigens absoluut niet voorzie, dan hebben wij een zeer kapitaalkrachtige moeder” (Aalberts, red.). Op dit moment maakt Hauck Treatment Nederland geen gebruik van de mogelijkheid tot het aanvragen van werktijdverkorting c.q. deeltijd ww voor werknemers. “Maar ik kan niet uitsluiten, dat wij op termijn daar aanspraak op moeten maken”, antwoordt Steffen Schneiders desgevraagd.

Tot nu toe kan Hauck Heat Treatment nog gewoon door produceren. “De huidige gang van zaken heeft weinig impact op onze productiecapaciteit”, vervolgt Steffen Schneiders. “Ook voor onze klanten is de continuïteit gewaarborgd. Maar we realiseren ons wel dat de toekomst onzeker is, of en hoeveel werk er naar ons toe gaat komen. Voor ons komt er een onzekere periode aan. We hebben een aantal van onze klanten gebeld en die hebben aangegeven zoveel mogelijk te blijven doorproduceren. Daardoor ben ik voor de toekomst wel hoopvol. Erg belangrijk is het of er een lockdown komt en vooral: hoelang gaat dit allemaal nog duren.”



HEICO Benelux B.V., dat gevestigd is in Groningen, is het verkoopkantoor voor de Benelux van de HEICO Group. Tot het assortiment behoren onder meer de HEICO-LOCK® Borgingsystemen, HEICO-TEC® Voorspansystemen en klant-specifieke gefabriceerde koud-vervorming en gegoten delen onder de naam HEICO-FORM.

De HEICO Group levert al sinds 1900 kwalitatief hoogwaardige oplossingen in bevestigingstechniek. Directeur Henk Smits over zijn ervaringen met de coronacrisis tot nu toe: “Zolang er geen lockdown is blijven we uitleveren. Wij hebben voldoende voorraad. Wel is het zo dat de fabriek in Duitsland werktijdverkorting heeft aangevraagd, maar dat komt omdat de auto-industrie daar ernstig stagneert. Onze sales engineers Johan Sikkema en Eric Baes werken vanuit huis en zijn gewoon bereikbaar via telefoon en email. Eric is onlangs in België begonnen, maar die wordt nu geconfronteerd met de zware maatregelen daar.

Maar aan de andere kant wordt er momenteel medische apparatuur gemaakt waar wij orders voor krijgen om onze producten te leveren. Mocht het hier tot een lockdown komen kunnen wij een vrijwaring krijgen om onze spullen daar te brengen.” Vooralsnog gaan onze leveringen, maar ook die vanuit Duitsland, gewoon door, stelt Henk Smits. Maar hij merkt wel, dat de vraag sinds begin van dit jaar afneemt. “Het beeld is heel wisselend”, zegt hij. Betalingen van klanten gaan nog steeds goed, evenals zijn betalingen aan zijn leveranciers. Naar zijn verwachting zal het nog wel tot juli duren tot een en ander zich stabiliseert. “Kijk maar naar wat er nu in China gebeurt. Als het helemaal achter de rug is wordt alles weer normaal. Ik zie de toekomst met vertrouwen tegemoet.”



Paul Meijering Metalen uit Zaltbommel levert sinds 1989 uit voorraad wereldwijd platen, buizen, flenzen en fittingen in roestvast staal en special alloys. De klant heeft keuze uit meer dan 11.000 artikelen in acht kwaliteiten. Met een eigen wagenpark bestaande uit zeven combinaties worden de bestelde producten bij de klanten bezorgd.

Ook bij Paul Meijering zijn de gevolgen van de coronacrisis voelbaar. Conny Meijering, verantwoordelijk voor marketing en P&O, daarover: “Wij informeren ons continu, zodat we op de hoogte blijven van het laatste nieuws. Uiteraard houden wij daarbij de richtlijnen van het RIVM en andere overheidsinstanties aan. We hebben ervoor gekozen een aantal mensen thuis te laten werken, maar dit geldt maar voor een beperkt aantal medewerkers. Magazijnmedewerkers en vrachtwagenchauffeurs kunnen niet thuis werken. Die wijzen wij constant op alle spelregels die er zijn, zoals afstand houden en de hygiëne in acht nemen.” Bij Paul Meijering beginnen ze de gevolgen van de crisis te merken. Conny Meijering: “Tot voor kort liep het allemaal nog wel redelijk door, maar we zien dat er in heel veel landen om ons heen een lockdown is of komt met als gevolg, dat ook wij daar niet meer terecht kunnen.

Klanten zijn daar een stuk minder of zelfs helemaal niet meer aan het werk. Daarom bestellen ze veel minder of helemaal niets meer. Ze krijgen het qua logistiek niet meer georganiseerd. Wij proberen nog wel om Duitsland te beleveren, voor zover we daar nog opdrachten vandaan krijgen. We hebben ze bericht, dat wij onze uiterste best doen om hen te helpen.” Ook aan leverancierskant ondervindt Paul Meijering Metalen problemen. “Vanuit Azië hebben wij besloten daar een hold on op te zetten. In de toekomst zullen wij onze bestellingen daar afnemen, want besteld is besteld. Dat moeten wij gewoon afnemen en betalen. We hebben gehoord dat in Italië de deuren voorlopig geheel op slot gaan met als gevolg, dat daar ook niets meer vandaan komt.” Conny Meijering vreest in principe niet voor de toekomst. Maar zij plaatst daar direct een kanttekening bij: “Het moet niet al te lang gaan duren, zeg ik heel eerlijk. Maar als wij merken dat onze omzet ook meer dan 20% achterblijft of wij merken, dat wij voor meer dan 20% geen werk meer hebben, zullen wij ons ook moeten gaan aanmelden voor de arbeidstijdverkorting en de deeltijd ww.

Wij monitoren de situatie twee keer per week op een vast moment om daarnaar te kijken.” Over de sfeer binnen het bedrijf zegt Conny Meijering: “De mensen die hierbinnen werken zijn op zich heel blij dat ze kunnen werken. Zolang ze doordeweeks aan de gang zijn, hebben ze veel minder behoefte om in het weekend op pad te gaan om allerlei dingen op te zoeken.” Over de toekomst zegt Conny Meijering, dat, als het niet te lang gaat duren, Paul Meijering Metalen hier ook wel weer doorheen zal komen. “Wij hebben in onze magazijnen geen bederfelijke waar liggen. Laten we hopen, dat er snel een dalende trend in het aantal besmettingen komt. Maar ik ben ervan overtuigd dat het gedrag van de mensen daar een bepalende rol in zal spelen.”


DeLooper NDO is een technische groothandel op het gebied van verbruiks- en gebruiksartikelen bestemd voor non destructive onderzoek NDO. Het levert producten van gerenommeerde internationale merken. DeLooper Analytical levert draagbare en stationaire analysers voor PMI (Positieve Materiaal Indicatie), metaalanalyse, het bepalen van de chemische compositie, analyse van coatings en het meten van laagdiktes.


Directeur Erik van der Schouw geeft aan dat de coronacrisis ook voor hen de nodige consequenties heeft. “Op locatie kunnen wij geen demo’s meer verzorgen en ook kunnen wij op onze locatie geen klanten meer ontvangen. Verder laten wij onze leveranciers hun pakketjes op anderhalve meter van de voordeur zetten. Wij zijn aan het kijken of en hoe wij online demonstraties kunnen doen. Op het kantoor hebben wij onze medewerkers zover mogelijk uit elkaar gezet, in aparte ruimtes. Ook werken er mensen thuis. We zorgen ervoor dat er niet te veel mensen tegelijk op kantoor zijn. Ook op sanitair gebied hebben wij onze maatregelen genomen: desinfecterende handzepen, ontsmettende gels, ontsmettingsdoekjes bij de koffiezetapparaten, enzovoorts.” Erik van der Schouw merkt, dat er bij zijn klanten minder capaciteit aan mensen is.

“De luchtvaart is helemaal stilgevallen. Maar we hebben in de loop der tijd wel een verschuiving gemaakt naar de maakindustrie. Dan heb ik het over fabrikanten van voedingsmiddelenproductiemachines, maar ook over de petrochemie die kunststof verpakkingen maken, energiecentrales, windmolenparken en watervoorziening. Dat soort primaire zaken gaan allemaal gewoon door. Behalve een vacaturestop hoeven wij vooralsnog geen werktijdverkorting aan te vragen. Daarnaast is het ook een mooie tijd om orde op zaken te stellen. Denk aan het vertalen van handleidingen. De website op orde brengen door alle artikelen met de actuele prijzen erop te zetten, allemaal dingen waar we de afgelopen tijd niet aan toekwamen. Zo kunnen we iedereen aan het werk houden. Actief aan het arbeidsproces deel laten blijven nemen dus.” Erik van der Schouw blijft vertrouwen houden in de toekomst. Hij formuleert dat als volgt: “Als het ene straatje doodloopt, gaan we kijken welk pad we wel in kunnen slaan. We deinen altijd mee met de maatschappij, behoeften en klantvragen. Het is niet de eerste keer dat wij dit meemaken in de conjunctuur. We moeten altijd vooruit blijven kijken. Ik verwacht echt, dat er een moment komt waarop we de draad weer kunnen oppakken. Maar we moeten het grote leed dat er nu is, niet uit het oog verliezen.”


Promatt in Haaksbergen bestaat sinds 2003. Voor de Benelux is Promatt de dealer voor onder meer zaagmachines van Behringer en Behringer Eisele. Van FOMIndustries verkoopt Promatt zaagmachines en bewerkingscentra voor aluminium. Sinds enige tijd maken buigzaagmachines van Spontan deel uit van het assortiment. Naast verkoop verleent Promatt ook de volledige ondersteuning en service aan deze machines.

De crisis rond het coronavirus gaat ook niet aan de deur van Promatt voorbij. Directeur Marco Toebes daarover: “Zowel intern als extern hebben wij een aantal maatregelen getroffen. Het aantal bezoeken is tot een minimum beperkt, alleen het hoogstnoodzakelijke. Onze storingsmonteurs doen, als het niet anders kan, op locatie wel hun werkzaamheden, maar met een waslijst aan voorzorgsmaatregelen. Met een videoverbinding trachten wij de storingen zo veel mogelijk op te lossen. Wij proberen onze klanten zo goed en zo kwaad als het kan te helpen bij storingen en schades. Voor de mensen die binnen werken hebben wij kleine groepjes gemaakt die wel op kantoor zitten.

Daarbij mag het ene groepje niet in contact komen met het andere. Zij werken om beurten binnen het bedrijf. Ons kantoor is groot genoeg om die groepjes de huisvesten. We houden de ontwikkelingen nauwlettend in het oog, ik heb nog nooit zo vaak op het internet zitten kijken als de laatste tijd. Want we willen voor geen prijs een doorgeefluik zijn voor het virus.” De omzet van investeringsgoederen loopt wel wat terug, aldus Marco Toebes. “Je zou verwachten, dat de verkoop van machines van het Italiaanse FOMIndustries stil zou liggen. Maar weliswaar met heel veel moeite, houden ze daar de boel in de lucht. Dat geldt ook voor hun ondersteuning en de onderdelen. Voor Behringer in Duitsland zien we hetzelfde. Ook bij onze andere leveranciers zien we dat iedereen zijn steentje probeert bij te dragen om levering en ondersteuning zoveel mogelijk door te laten gaan. De verkoop van verbruiksgoederen stagneert nog niet. We merken, dat veel klanten zoveel mogelijk proberen door te draaien.” Van betalingsproblemen bij klanten heeft Marco Toebes nog niets gemerkt. “En wij naar onze leveranciers toe ook niet. We zijn gelukkig een gezond bedrijf.”

Over werktijdverkorting en deeltijd ww zegt Marco Toebes: “Als het moet, zullen we dat doen. We zijn blij, dat dit soort regelingen er zijn, want we verwachten dat hierdoor het vertrouwen in de economie toch wel zal blijven bestaan. Als dit netjes door de overheid wordt opgevangen, dan denk ik, dat ondernemend Nederland, als dit voorbij is, weer verder kan gaan. Dat bespeur ik bij bedrijven waar ik contact mee heb.” Wat de toekomst betreft merkt Marco Toebes op: “Ik ben positief ingesteld. Ik denk dat als dit, net als in China, over een paar maanden over is, wij onze normale manier van werken weer kunnen oppakken.”

Migatronic ontwikkelt, produceert en vermarkt lasapparatuur voor zowel handmatig als ook geautomatiseerd lassen. Het biedt oplossingen voor het optimaliseren van lasprocessen met als doel de lasproductie efficiënter te maken. De hoofd(productie)vestiging van Migatronic staat in het noorden van Denemarken. Voor de verkoop en service in Nederland is Migatronic naar dealers actief vanuit Best.

Zoals in veel bedrijven het geval is, werken de mensen van Migatronic zoveel mogelijk thuis. Zo ook Sales Manager Michel Faes. “We zijn met een klein clubje, waarvan er altijd bij toerbeurt één op het bedrijf is. De afspraken die we hadden zijn allemaal afgezegd, door ons maar ook door de klant zelf. Ook het geven van demo’s bij de klanten van onze dealers is geannuleerd. Als er ergens iets kapot gaat bieden we de mogelijkheid dat naar ons op te sturen. Maar gelukkig leveren wij heel betrouwbare apparatuur en is er tot nu toe niets kapotgegaan.” Over de vraag naar apparatuur antwoordt Michel Faes: “Ik denk dat de omzet die we deze maand moesten draaien zeker met 50% is afgenomen. We hebben een aantal machines bij klanten staan om te testen en deze zijn heel goed bevallen. Alleen gaat men er tot nu toe nog niet toe over tot om daarin te investeren. Ze wachten echt af op wat er de komende tijd gaat gebeuren. Maar daarna zijn wij weer in de picture, want, zoals gezegd, het is allemaal prima bevallen.” Wat betreft de aanlevering vanuit het moederbedrijf in Denemarken zegt Michel Faes: “De productie daar gaat gewoon door. Ook onze leveringen blijven doorlopen. Er is zelfs geen vertraging in onze levertijden.” Ook merkt Michel Faes niet dat zijn klanten, de dealers dus, trager betalen. “We hebben betrouwbare dealers waar we al jaren mee samenwerken en geen problemen mee hebben.

Ook met de betaling aan onze leveranciers hebben wij geen problemen. Migatronic is een gezond bedrijf.” Of er werktijdverkorting en deeltijd ww aangevraagd gaat worden antwoordt Michel Faes: “Dat wachten we nog even af, maar zo het er nu voorstaat is dat niet nodig. Natuurlijk hebben we nu wat minder werk. Dat geeft ons de gelegenheid om potentiële klanten te benaderen en afspraken te maken. Die worden ingepland vanaf 1 juni. Op die manier spreek je toch met de klant en sta je in zijn agenda. En het zal best zo zijn, dat er een aantal verzet gaat worden. Logisch, want als dit allemaal voorbij is, is iedereen heel druk met de draad weer op te pakken. Maar we staan in ieder geval dan alvast in de agenda. Ik verwacht, dat de start traag zal verlopen waardoor de aandacht naar nieuwe lasapparatuur niet de prioriteit heeft. Daarbij komt dat veel Poolse en Roemeense medewerkers terug zijn gegaan naar hun land. Aan de andere kant moet je niet uitvlakken, dat er een hoop werk ligt wat nu niet uitgevoerd wordt. En dat zal toch een keer moeten gebeuren.” Samenvattend is Michel Faes gematigd optimistisch over de toekomst.


Chromin Maastricht BV is gespecialiseerd in diverse diffusietechnieken in combinatie met aanvullende warmtebehandelingen waardoor unieke combinaties van eigenschappen aan kostbare technische componenten bereikt kunnen worden. Het bedrijf beschikt over een compleet aanbod van warmtebehandelingen en diffusietechnieken zoals (vacuüm)harden, LPC, olieharden, inzetharden, veredelen, nitreren en alle gloeibehandelingen. Daarnaast beschikt Chromin over een compleet en gecertificeerd metaalkundig laboratorium voor het uitvoeren van schade-onderzoek en materiaalanalyse.

De coronacrisis gaat ook niet ongemerkt voorbij aan de deur van Chromin Maastricht. Directeur Remi Castermans zegt het volgende erover: “Met de middelen die we nu hebben proberen we zoveel mogelijk voort te gaan. Met inachtneming van alle maatregelen van de overheid draaien we nog gewoon door. We bekijken van dag tot dag de situatie, ook wat betreft ons personeel. We hebben nu preventief wat uitval door ziekte. We doen onze uiterste best om alles klaar te krijgen.” Over de hoeveelheid werk heeft Remi Castermans niet te klagen: “We hebben genoeg werk liggen. Alle producten worden tot nu toe nog aangeleverd. We verwachten wel dat de aanvoer vanuit de automotive zal afnemen. Daar staat tegenover dat de voedingsindustrie gewoon doorloopt, want we blijven natuurlijk eten en drinken. Met de huidige bezetting kunnen we alles nog gewoon aan, maar we zien wel dat de levertijden iets oplopen.

Maar daar hebben bijna alle klanten begrip voor. Omdat wij de laatste in de keten zijn, hebben wij voor de komende tijd nog genoeg werk.” Tot nu toe betalen de klanten Chromin keurig op tijd, constateert Remi Castermans. “Ook wij betalen onze toeleveranciers op tijd, al was het maar om elkaar te helpen om niet in de problemen te komen.” Van werktijdverkorting en deeltijd ww is nog geen sprake: “We zitten nog in een goede positie en de omzet loopt tot nu toe niet sterk terug. We blijven vooral positief en ik vermoed, dat, als deze crisis voorbij is, we sneller zullen opstarten dan na de crisis van 2008. Dat was een financiële crisis. We zitten nu met z’n allen bij wijze van spreken in quarantaine, maar als we daaruit komen, zal alles in volle kracht weer losbarsten. Dat is althans waar ik op hoop en positief in blijf. We hebben nog een aantal opdrachten in de pijplijn zitten die uiteindelijk gewoon weer doorgaan. Maar zeker weten doen we het allemaal niet, het blijft een onzekere tijd.”


Van Dulst Techniek is een gespecialiseerde handelsonderneming voor de levering van metaalbewerkingsmachines voor zowel de installatie- en bouwbedrijven als voor de industrie. MPS Techniek produceert rollerbanen, positioneer- en aanvoersystemen en afvoersystemen. Daarnaast produceert het bewerkingsmachines voor aluminium, kunststof en stalen profielen. Beide bedrijven zijn gevestigd in Krimpen aan den IJssel.


Van Dulst Techniek en MPS Techniek gaan heel serieus om met de door de overheid afgegeven richtlijnen. Directeur Arjèn van Dulst geeft aan hoe: “Wij verhogen stelselmatig het bewustzijn voor de maatrelen bij onze 55 medewerkers. We doen gedeeltelijk machinebouw en gedeeltelijk zijn wij een handelsonderneming. Zo kaarten wij regelmatig het afstandscriterium van anderhalve meter bij onze medewerkers aan. We spreken hen persoonlijk aan en hebben posters opgehangen. Bij ziekte van een familielid moeten de medewerkers thuisblijven. Op het kantoor van het handelsgedeelte hebben wij ploegen ingesteld waarbij de ene helft thuis werkt en de andere helft op kantoor, Dat gebeurt bij toerbeurt. Zo kunnen wij spreiden en zitten we niet dicht op elkaar. Hetzelfde hebben wij gedaan bij het kantoor van de machinebouw. Dat hebben wij opgesplitst in twee ruimtes. Ook wordt daar vanuit huis gewerkt. We werken dus langs twee sporen.

Klinkt misschien ingewikkeld, maar hier is dit voor iedereen duidelijk. Bij de handelsonderneming (Van Dulst Techniek, red.) is de omzet inmiddels gehalveerd. Dat vraagt om maatregelen. Arjèn van Dulst daarover: “Wij hebben daarom arbeidstijdverkorting aangevraagd. Dit proberen wij zo lang mogelijk uit te stellen. De machinebouw (MPS, red.) draait gewoon door. We hebben sowieso werk tot september/oktober en er zit nog wat in de pijplijn. Ik maak me dus de meeste zorgen over onze handelstak.” Over het betalingsgedrag van klanten ten gevolge van deze crisis zegt Arjèn van Dulst: “We hebben gelukkig een kredietverzekering. En zelf we zitten er bovenop. Daarbij zijn de 90 dagen hard. Maar vooralsnog screenen wij onze klanten.

Er gaat niets de deur uit als je niet kredietwaardig bent. Kredietwaardigheid is overigens ook een voorwaarde bij de verzekering. Andersom worden onze leveranciers op tijd betaald. Wel maken we gebruik van de uitstel mogelijkheden en noodmaatregelen van de belastingdienst.” Arjèn van Dulst verwacht en hoopt op een afbouw van de besmettingen en daarmee van het aantal IC-bedden rond mei/juni. “Onze verwachting voor de toekomst stellen we ook iedere dag bij. Ik verwacht dat er toch wel een recessie komt. Ik denk, dat wij te maken krijgen met minder investeringen en dat we voor de handelstak rekening moeten houden met een halvering van de omzet. Onze machinebouwafdeling blijft naar verwachting wel gewoon doorlopen. Omdat wij een hybride bedrijf zijn, denk ik, dat wij per saldo minimaal 25% minder omzet zullen halen. Wij hebben als bedrijven overigens wel de condities om goed uit deze crisis te komen. Ik ben gematigd optimistisch. Maar ik geloof niet dat alles na de crisis gelijk weer in volle hevigheid losbarst. Dat zal nog wel even duren”, zegt Arjèn van Dulst tot slot.


 

Share this

Nieuwsbrief

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle niet te missen ontwikkelingen in de Aluminium en Roestvast Staal branche.

Velden met een * zijn verplicht