Het explosief lassen van aIuminium- magnesium gelegeerde pijpen
In verband met de goede zoutwaterbestendigheid van aluminium-magnesium legeringen van het type 54-S en 50-S werden door de Nederlandse Aardolie Maatschappij in de loop der tijd enkele 4' transportleidingen van dit materiaal vervaardigd. Het in het veld lassen van deze legeringen is echter geen eenvoudige zaak. Als nadelige bijkomstigheid worden zowel de strekgrens als de treksterkte en de corrosiebestendigheid in de direkte omgeving van de las nadelig beïnvloed als gevolg van de ontwikkelde laswarmte. Naar aanleiding hiervan moet bij het berekenen van de sterkte van deze pijpleidingen een lasfactor worden ingevoerd hetgeen resulteert in een grotere wanddikte dan nodig voor het niet door de laswarmte beïnvloede materiaal.
K. Groenewoud
Eén en ander heeft aanleiding gegeven een methode te ontwikkelen voor het explosief lassen van een transportleiding. Hierbij treden geen ongunstige warmte-effecten op zodat ten opzichte van de conventionele lasverbinding met kleinere wanddikten voor de toe te laten drukken kan worden gewerkt en geen ongunstige structuren voor het plaatselijk optreden van corrosie aanwezig zijn.
Sinds 1961 worden door de Nederlandse Aardolie Maatschappij bij de oliewinning in enkele gevallen aluminium-magnesium gelegeerde transportleidingen van het type 54-S en 50-S toegepast. Deze materiaalkeuze werd gedaan omdat in het bijzonder genoemde legeringen bestand zouden zijn tegen het corrosieve formatiewater. Dit water is een 10-procentige zout-oplossing met een totale hardheid van 1100 °D en een pH van 4,5 tot 6,0.
Aluminium en aluminiumlegeringen danken hun corrosiebestendigheid aan de goed afsluitende oxidehuid. Dit is een groot voordeel ten opzichte van staal dat door zijn niet afsluitende oxidehuid niet beschermd is en dus op andere wijze moet worden geconserveerd.
Het smeltpunt van deze aluminiumoxidehuid ligt bij 2000 °C ; dit is aanzienlijk hoger dan het smeltpunt van de legering zelf, namelijk 600-650 °C. Hieruit volgt dat, indien deze...