Go to top

MABO-lifting, dé zijladerspecialist binnen Nederland

IJzersterk in logistieke opslag en transportsystemen


Met meer dan 20 jaar ervaring is MABO-lifting Nederland B.V. één van de grootste specialisten op het gebied van intern transport, met als core business zijladers. Als importeur van de bekende COMBiLiFT, Baumann en Votex Bison zijladers bedient MABO-lifting de vraag op de Nederlandse markt naar nieuwe machines en biedt tevens de lease en verhuur aan van deze interne transportmiddelen.



Bedrijfspand aan de Kruitmolen in Enkhuizen.


MABO-lifting Nederland B.V. is in 2002 ontstaan als zelfstandig bedrijf naast MABO-lifting België. Met al vele jaren ervaring in heftrucks hebben Ton Gobes en zijn Belgische partner eerst MABO-lifting vanuit België gestart. Daarna kwam het plan om een MABO-lifting in Nederland op te zetten. Gobes heeft dat opgebouwd en in 2006 zijn de aandelen gescheiden, waarmee MABO-lifting Nederland B.V. een zelfstandig bedrijf werd als exclusieve importeur van de COMBiLiFT 4-weg zijladers en de Baumann Cavaion 2-weg zijladers met een groot aantal varianten in maatvoering en mogelijkheden.

Sinds oktober 2013 is MABO-lifting ook exclusief importeur van Votex Bison. Dit oer-Hollandse product zorgt met haar speciale producten voor nog meer oplossingsmogelijkheden op het gebied van zware, elektrische 4-weg zijladers en elektrische ‘heavy-duty’ pallettrucks. Gobes, huidig directeur van MABO-lifting Nederland B.V.: ‘Met het grootste leveringsprogramma op zijladergebied in de markt en een landelijk dekkend serviceapparaat biedt MABO-lifting met circa 20 medewerkers de juiste oplossingen op het gebied van transport van lange en lastige ladingen.’

Nichemarkt en specials

  

MABO-lifting heeft zich al snel gericht op een hoogwaardig leveringsprogramma in specials. Gerwin Heeringa, sinds 2006 actief in de commerciële binnendienst: ’Wij zitten daarmee echt in een nichemarkt. Dat zijn niet de aantallen van gewone vorkheftrucks, wat dan ook een heel ander product is. Doordat wij in een nichemarkt zitten is advisering ook extra belangrijk.’
Met kwalitatief en technisch hoogwaardige, state-of-the-art producten én verregaande, specialistische ondersteuning en advisering kan MABO-lifting zich onderscheiden in de markt.

De gevoerde machines zijn zeer divers. Zo lopen de COMBiLiFT-machines van 2 tot 25 ton en zijn verkrijgbaar in LPG-, diesel- en elektrische uitvoering en als man up-systeem. Ook de Baumann kent een brede differentiatie in de gevoerde machines. Daarnaast kunnen ze uitstekend naast elkaar aangeboden worden. Ieder type heeft zo zijn specifieke klanten en de fabrikanten vertrouwen erop dat er een neutraal advies wordt gegeven. De fabrieken van de gevoerde merken zijn gevestigd in Ierland (COMBiLiFT), Italië (Baumann) en Nederland, waar de Votex Bison vandaan komt.


Ton Gobes, directeur MABO-lifting B.V. is duidelijk trots op zijn bedrijf.


Transport aluminium: Van grondstof tot eindproduct


Voor de aluminiummarkt en het vervoer van de grote aluminium bars, vóór deze worden geëxtrudeerd, wordt vaak een speciaal ontwikkelde zijlader ingezet. Heeringa: ‘Laatst nog is een machine verkocht, die 8 ton kan vervoeren. De zijlader brengt de bars tot aan de oven. Hij heeft vier, in alle richtingen draaibare wielen, waardoor het manoeuvreren een stuk eenvoudiger wordt. Als de bars zijn verwerkt tot aluminium profielen, kun je toe met een veel lichtere machine. Zijn het strips in een bekisting, kan dat toch nog zomaar 3 ton wegen. Maar zijn het open, gezette profielen, dan zit er weer veel lucht bij en is het een stuk lichter. Die kun je, begeleid door een camera bijvoorbeeld op wel 9 meter hoogte wegzetten. Zo kiest ieder bedrijf voor iedere afdeling in de keten zijn eigen specifieke machine.’
Vaak wordt in samenwerking met de leverancier van de stellingen berekend welke breedte en welke stand van de cabine met meest geschikt is.
Gobes: ‘Van vraag en tekening tot uiteindelijke levering van een transportmachine is dan ook in de meeste gevallen een lang traject, waarbinnen alle technische en praktische mogelijkheden en eisen worden bekeken en optimaal toegepast.’

Het derde merk, Votex Bison, heeft contact gezocht met MABO omdat de service van deze zijladerspecialist uitstekend is. Gobes: ‘Andere leveranciers die het “erbij” doen, hebben onvoldoende aandacht voor de service. Wij zijn daar juist heel sterk in. En voor de klant kan dat veel tijdsbesparing en een grotere leverbetrouwbaarheid betekenen.’

Samenwerking en verbreding op technisch vlak


Gobes, die zelf veel technische kennis en ervaring heeft, geeft aan dat MABO in nauw contact staat met de leveranciers van de zijladers. ‘Wij hebben hier machines staan met technische mogelijkheden, die je bij veel andere machines niet vindt. Het gaat dan ook om echte specials. Daarbij richten we ons met name op zware en lange producten, zoals profielen van aluminium. Maar ook andere materialen, waaronder RVS, hout en composieten.’
Het is belangrijk om op de hoogte te blijven van de technische mogelijkheden, maar ook van de vraag uit de markt. Gerwin Heeringa: ‘Ook daarover zijn wij regelmatig in contact met de fabrieken van de merken, die wij voeren. Meedenken in optimale oplossingen is waar wij voor staan.’

Container handling


Nieuwe markten liggen met name daar waar sprake is van speciaal transport. Gobes: ‘Onlangs hebben we nieuwe containermachines ontwikkeld voor het handlen van grote 20/40-voet containers. Onze klanten zijn daar waar lange en zware producten - vanuit het havengebied – naar toegaan. Bij de afnemer van die producten moeten deze worden uitgenomen, verplaatst en in stellingen gelegd.

De machines die wij leveren bieden daarnaast klantspecifieke mogelijkheden.’ Hij noemt het voorbeeld van een container handling-machine, waarmee de afvalstroom van aluminium wordt verplaatst. Door de container deels te kantelen, zakt de lading extra in en kan wel drie keer zoveel schroot in een container worden vervoerd. ‘Met onze zijladers hebben we zo’n 64% van de markt in Nederland.’

Een echte uitdaging


Een voorbeeld van een zeer bijzondere toepassing is de speciaal gebouwde machine, die vanaf de kade het schip de Karel Doorman bevoorraadt. De zijlader, die in opdracht van Defensie is gebouwd, wordt het schip opgereden en via een lift worden 3, 5 en 6 meter lange kruisraketten ingeladen en opgeslagen in een super beveiligde bunker om daarna naar kruisers te worden gebracht. Gobes: ‘Naast andere, mooie machines zijn dit toch wel de echte uitdagingen, waarbij de eisen uiterst streng zijn.’
MABO-lifting biedt daarbij cursussen aan over de bediening van deze zijlader en hoe deze te onderhouden. Daarnaast wordt praktische informatie verstrekt over het op voorraad houden van machineonderdelen. Een project, dat streng wordt begeleid, gecontroleerd en beheerd, en waarvoor MABO-lifting ook volledig werd doorgelicht.

Verkoop, lease of verhuur?


MABO-lifting heeft in de loop der tijd totaal zo’n 1.000 machines verkocht. De meeste daarvan zijn ook bij MABO-lifting in service. Tevens wordt een groot aantal machines door de klant geleased en daarnaast neemt de verhuur een enorme vlucht. Gobes: ‘MABO-lifting heeft een groot aantal machines in eigen beheer. Wij leveren veelal aan bouw gerelateerde bedrijven. Nu is de bank minder bereid deze branche financiële injecties te geven. Dan is lease, waarbij een full servicecontract wordt geleverd, een uitkomst; een klantspecifieke machine, die op deze manier toch bereikbaar wordt voor de klant. Ook is verhuur een mogelijkheid. MABO-lifting beschikt over een zeer uitgebreide huurvloot, waarvan alle machines worden voorzien van een BMWT-keuring.’

Duurzaamheid hoog in het vaandel


MABO-lifting is het eerste bedrijf in deze branche dat een duurzaamheidcertificaat heeft behaald, iets waar Heeringa zich hard voor heeft gemaakt. Dat betreft een scala aan voorzieningen.
Heeringa: ‘Wij hebben onderzocht met wat en in hoeverre we – redelijkerwijs – duurzaam kunnen ondernemen. Zo hebben we zonnepanelen laten installeren, die worden uitgebreid tot aan de voorziening van eigen gebruik. We hebben overal vloerverwarming, die individueel kan worden bediend. Het magazijn is zo gebouwd dat het stofvrij gehouden kan worden. Er zijn afzuigingen geplaatst, waarbij de warme lucht wordt hergebruikt.’
Verder wordt het afval gescheiden en zo energiebewust mogelijk gewerkt et cetera. Maar het gaat verder. Gobes: ‘Wij willen ook onze klant bewust laten zijn van zijn verbruik. Daar waar het zinnig is, adviseren wij in plaats van diesel of LPG een elektrische machine. Wij zijn ook actief in de ontwikkeling van verschillende voltages op de machines. Normaliter praat je over 48 of 80 volt, wij leveren accu’s met 120 volt. Daar kan een 6-tons transportmachine een dag op draaien. De accu’s wegen dan wel 2.500 kg!’
Ook heeft het bedrijf een oplaadpunt, waar eventueel ook een vertegenwoordiger met een elektrische auto gebruik van kan maken. ‘Het blijft een afweging, maar als je duurzaamheid belijdt, kan dat – naast voor het milieu - ook voordeel bieden in het offerteproces. Zeker richting overheid, maar ook bij grotere milieubewuste bedrijven, die de opdracht eerder gunnen aan een duurzame aanbieder.’


COMBiLiFT-CB zijlader.


Uitstekende service en advisering


MABO-lifting verzorgt cursussen en certificering van bestuurders van zijladers. Heeringa: ‘Zijladers hebben meerdere bewegende delen en vervoeren een zware lading. Voor de veiligheid moet hier op de juiste manier mee worden omgegaan. Wij bieden op locatie een eendaagse opleiding aan volgens de richtlijnen van de BMWT-Train, waarvoor ook een certificaat kan worden verstrekt.’
Daarnaast heeft MABO-lifting negen servicebussen door Nederland rijden. MABO-lifting kent verschillende servicecontracten. De technici, die verdeeld over de verschillende provincies wonen, krijgen middels een overnight-systeem via TNT de onderdelen binnen, zodat zij de volgende ochtend gelijk de betreffende klant kunnen bedienen. In de servicebus staat een laptop, waarop alle besturingssystemen zijn terug te vinden. Daarnaast kan de technicus direct contact leggen met de fabriek, om zo mogelijk vragen te stellen en advies in te winnen. Ook de administratieve afhandeling en facturatie kunnen zo snel worden geregeld.
Belangrijk is tevens een goede advisering ten aanzien van het gebruik en rijgedrag van de machines. Gobes: ‘Wij ondersteunen bedrijven in verhoging van veiligheid en daarnaast in verlaging van onderhoudskosten door hierin de juiste en besparende adviezen te geven.’

Modern bedrijf met sterke uitstraling


De zijladerspecialist heeft al zijn zaken uitstekend op orde, maar ook voor de medewerkers is alle oog en aandacht. Het eerste wat opvalt bij een bezoek aan de Kruitmolen in Enkhuizen, is de uiterst plezierige en doordachte inrichting van het pand. Door met de juiste en milieubewuste materialen, licht en inrichting te spelen, is het bijzonder prettig en efficiënt werken. De spreekkamers en de kantine zijn warm ingericht en de medewerkers worden een grote zelfstandigheid en vrijheid gegeven. Directeur Ton Gobes is duidelijk trots op zijn bedrijf, het pand en zijn medewerkers. MABO-lifting heeft dan ook meerdere prijzen gewonnen als ‘Excellent dealer’. Trots en enthousiasme, naast kennis en kunde maakt MABO-lifting dan ook tot een sterk, goed renderend en erkend bedrijf, dat wil werken aan een win-win situatie voor MABO-lifting en haar relaties.

www.mabo-lifting.nl


Interieur zijlader met bedieningspaneel.


Aanschaf COMBiLiFT ESL uitstekende keuze


Verwol Projectafbouw gaat voor kwaliteit
Verwol Projectafbouw bv staat al ruim 30 jaar midden in de dynamische wereld van de afbouw. Het bedrijf uit Opmeer is in Nederland marktleider op het gebied van ontwikkelen, produceren en installeren van systeemwanden, systeemplafonds, klimaatplafonds, exclusieve betimmeringen en complete interieurconcepten.

Kwaliteit staat bij Verwol Projectafbouw in alles voorop. In mensen, materialen en producten, maar ook in machines. Zo werd er onlangs gekozen voor de COMBiLiFT ESL, geleverd door MABO-lifting. Johan Borg, productieleider Fabriek bij Verwol Projectafbouw, legt uit waarom:
‘Een absolute voorwaarde bij de keuze van een nieuwe zijlader was dat de machine geschikt moest zijn voor het verplaatsen van met name lange profielen. Dan heb je met kracht, met wendbaarheid en met hefvermogen te maken. Een breed bord met hydraulische vorkverstelling zorgt daarbij voor een betere balans. Daarnaast diende de capaciteit van het hefvermogen ruim voldoende te zijn, want een groot pakket profielen vertegenwoordigt nu eenmaal een behoorlijk gewicht. Ook moest de mast vrij hoog kunnen reiken om de profielen uit de stelling te nemen.’
Omdat het gaat om machines die lange tijd gebruikt worden en absoluut betrouwbaar moeten zijn, werd een goed overwogen keuze gemaakt.
Borg: ‘Wij rijden al jarenlang op zijladers van MABO-lifting. De reden? MABO-lifting is een betrouwbaar bedrijf, waar goed wordt geadviseerd en dat kwalitatief en technisch hoogstaande machines kan aanbieden. We moesten een nieuwe machine aanschaffen en toen wij bij MABO-lifting een demonstratiemodel bekeken was de keuze al gauw gemaakt. De COMBiLiFT ESL doet precies wat wij van een nieuwe machine verwachten. We zijn uitermate content met deze COMBiLiFT ESL.’

www.verwol.nl


Nieuwste elektrische COMBiLiFT zijlader


Tijdens de afgelopen Logimat heeft COMBiLiFT de nieuwste generatie elektrische zijlader gepresenteerd. De Ierse fabrikant van zijladers, die dit jaar alweer 15 jaar bestaat, produceert voornamelijk gas- en diesel zijladers. Door een toenemende vraag naar elektro machines heeft COMBiLiFT de C4000E compleet vernieuwd. De COMBiLiFT C40E met een capaciteit van 4.000 kg heeft een veelvoud aan nieuwe en efficiënte vernuftigheden. De zijlader is voorzien van een compleet vernieuwde cabine die 220 mm breder is als zijn voorganger, waardoor er genoeg ruimte is voor een barcodescanner of terminal. De cabine heeft veel glas voor een verbeterd zicht rondom. De nieuwe multifunctionele touchscreen-display geeft alle benodigde informatie weer. De machine heeft een lagere instap gekregen en de hoogte van de cabine is teruggebracht waardoor de doorrijhoogte is verbeterd. De zijlader is uitgerust met rubber cushion banden onder het platform en een superelastische band achter. waardoor de machine ook uitermate geschikt is voor buitenterrein en moeilijke omstandigheden zoals sneeuw. De AC aandrijving op één voorwiel en op het achterwiel zorgt voor goede tractie. De krachtige 80V620aH batterij zorgt door gebruik van LED verlichting en regeneratie van energie voor een lange levensduur.

Nieuwsbrief

Schrijf je hier in voor de wekelijkse Nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle niet te missen ontwikkelingen in de Aluminium Roestvast en Staal branche!

Velden met een * zijn verplicht