Go to top

HEICO-LOCK® Borgringen: innovatief systeem met extra zekerheid

Sinds enkele jaren heeft Nord-Trade B.V., dat gevestigd is in Groningen, de vertegenwoordiging voor de Benelux van de HEICO-LOCK® Borgringen. Deze zijn uitermate geschikt voor de meest veeleisende boutverbindingstoepassingen. Er zijn drie types borgringen die hun weg vinden naar vele vormen van industrie. Sinds 1 december 2015 heeft Nord-Trade B.V. haar naam gewijzigd in HEICO Benelux B.V.

Wim de Grood



Zo jong als HEICO Benelux is, zo respectabel ‘oud’ is het Duitse moederbedrijf HEICO Befestigungstechnik GmbH in Niederense. Het is nog altijd een familiebedrijf, is opgericht in 1900 door de familie Heimann en is wereldwijd marktleider in sierspijkers. Daarnaast produceert HEICO sinds 1993 koudevormtechnologie en belevert hiermee voornamelijk de Duitse auto industrie. In Nederland is Henk Smits de directeur. Johan Sikkema is de sales engineer en de zoon van Smits, René, is de spil op het kantoor in Groningen. Hij is officemanager, logistiek manager en hoofd administratie in één. Exclusief voor de Benelux voert HEICO Benelux HEICO-LOCK® Fastening Systems, een gepatenteerd systeem van borgringen in diverse uitvoeringen. Deze ringen zijn sinds 2010 op de markt en hebben inmiddels hun plaats in de industriële wereld overtuigend verworven. Inmiddels worden deze producten wereldwijd verkocht via 13 eigen HEICO ondernemingen.

Drie soorten ringen en hoe het werkt


“Wij voeren de standaard borgringen, er is een Ring-Lock (dezelfde borgring maar dan met een kunststof ring die het setje ringen bij elkaar houdt) en een range met borgmoeren”, legt Johan Sikkema uit. Henk Smits vertelt vervolgens wat meer over de ‘standaard’ borgring: “Alles wat er op de markt is aan borgingsmiddelen, zoals veerringen, kartelringen, platte ringen, lijmen et cetera is gebaseerd op wrijving in de boutverbinding. Bij een borging op basis van deze wrijving, blijft die bout ook zitten zolang de belasting statisch is. Maar zodra je te maken krijgt met dynamische belasting (trillen, trekbelasting, temperatuur) loop je het risico, dat de boutverbindingen los gaan zitten. De grote kracht van de HEICO-LOCK® Borgring is, dat deze uit twee delen bestaat met schuine vlakjes aan de binnenzijde die in elkaar vallen. Zo worden de ringen ook geleverd, met een zachte lijm ertussen. Dat is voor de assemblage veel gemakkelijker, en daarmee voorkom je fouten. Aan de buitenzijde heeft de borgring radiale tandjes. In de draairichting zijn die glad en in de tegengestelde richting zijn ze scherp. Als je de bout nu aandraait, dan loopt deze over de radiale tandjes, hij sluit die schuine vlakjes aan de binnenzijde en bouwt voorspankracht op in de boutverbinding. En door die kracht drukken de tandjes in de constructie en die drukken vervolgens ook in de boutkop.
Wil die bout nu los gaan zitten, door trilling of door temperatuur, dan wil deze het bovenste schijfje meenemen. De onderste staat immers vast in de constructie door die radiale tandjes. Maar dat doet hij niet, omdat de hoek van de schuine vlakjes groter is dan de hoek van de spoed van de schroefdraad. Stel, dat dat gelijk zou zijn, dan loopt de bout weg. Maar het verschil in die hoek zorgt ervoor, dat die ring aan de binnenzijde omhoog moet. Dat doet ie niet, want dat is tegennatuurlijk. Dus heb je een 100% mechanische borging gerealiseerd, die, mits correct gemonteerd, niet los kan gaan.” Demontage is volgens Smits heel eenvoudig: “Je neemt een sleutel want je moet kracht uitoefenen op de bout. Hierdoor verhoog je de voorspankracht iets, waardoor de schuine vlakjes wel over elkaar heenlopen en de verbinding los komt. Uit zichzelf doet de borgring dat nooit, je hebt er wat kracht voor nodig.” De borgringen zijn geschikt voor hergebruik. Zowel deze als de hierna beschreven borgringen zijn leverbaar in staal en in RVS. De borgring is leverbaar in de maten M3 tot M76 en ¼“ tot 3”.
Naast de ‘normale’ HEICO-LOCK® borgringen levert HEICO Benelux ook de zogenaamde Ring-Lock borgringen. Johan Sikkema licht toe: “Dit een gepatenteerd ontwerp. Deze bestaat uit de identieke schijfjes, maar deze worden niet bijeengehouden door de zachte lijm. Er zit een kunststof ring om heen. Dat heeft een aantal voordelen. Allereerst is de foutmarge bij hergebruik van deze ringen veel kleiner dan bij de uitvoering met de zachte lijm. Na demontage komt deze ring als één geheel weer terug in de constructie, waarna de standaard ringen van elkaar vallen. Daarmee blijft de boutverbinding geborgd. Voor onder andere de food sector is het gebruik van deze Ring-Lock borgring van toegevoegde waarde. De kans van opeenhoping van vuil is door de ring uitermate klein. De ring valt namelijk precies onder de spiegel van de bout en sluit ‘m mooi af op de constructie. Daardoor heb je een glad oppervlak dat eenvoudig te reinigen is. Een ander voordeel is, dat, in tegenstelling tot de uitvoering met lijm, bij deze uitvoering geen setting verlies optreedt.” De Ring-Lock is verkrijgbaar in de maten M4 tot M24 en ¼” tot 3”.
Dan is er nog de HEICO-LOCK® borg- en wielmoer. Dit is een klasse 10 moer in een range van M6 tot M22 (M24 en M27 zijn in ontwikkeling). Het is eigenlijk een eenvoudig principe. Het bestaat uit een flensmoer met een busje daarop en daar zitten de beide ringen op voorgemonteerd. Zo krijg je één geheel van de flensmoer met de beide ringen. In ruimtes waar je moeilijk bij kunt komen is deze moer heel goed bruikbaar. Losse moeren en ringen is vaak een heel gepriegel in die nauwe ruimtes. Als je in één keer deze moer kunt aanbrengen, ben je klaar met ook nog eens de wetenschap dat een en ander uitstekend geborgd is. Onze wielmoer is een betrouwbare oplossing voor het probleem van loskomende wielmoeren bij het rijden op wegen en ruw terrein”, aldus Sikkema. Afwijkende maten zijn in overleg en op aanvraag mogelijk. Dat geldt ook voor de beide andere type ringen.

Onderscheidend vermogen


Alle hiervoor beschreven producten liggen bij HEICO Benelux standaard op voorraad in het magazijn in Groningen. Daardoor hanteert HEICO korte levertijden. Vóór 16.30 uur besteld is de volgende dag in huis. Voordeel is ook, dat de fabriek vlakbij in Duitsland staat. Dus mocht iets niet op voorraad zijn, dan is het zo daar gehaald. “De klant moet geholpen worden”, zegt René Smits. “De klant is onze focus, daar draait alles om. HEICO is ook heel gericht op innovatieve ideeën. Daarom heeft het bedrijf in Duitsland onlangs ook een gerenommeerde prijs gekregen voor productiebedrijven. We innoveren constant met producten en productiemethodes, waardoor we efficiënter en dus goedkoper kunnen produceren.”
Smits benadrukt dat HEICO alle drie productlijnen vervaardigt bij het moederbedrijf in Duitsland. Daar staat ook een uitgebreid testlaboratorium voor boutverbindingen. Omdat machines steeds geavanceerder worden, wordt er steeds meer gevraagd van die boutverbindingen. Daarom moet er ook goed getest kunnen worden. “Dat willen wij faciliteren voor onze klanten”, aldus Henk Smits. “Wij hebben de kennis in huis. Bedrijven willen weten wat er in de boutverbinding gebeurt. Dat kan met een momentsleutel, maar daarmee weet je nog niet wat er met de klemkracht gebeurt.



Een klant kan bij ons zijn bouten en moeren aanleveren. Wat wij dan doen is aan de hand van de configuratie van die verbinding met een elektronische momentsleutel dit registreren en daarmee weten wij ook gelijk de klemkracht van die bout. Dat rapporteren wij aan de klant zodat hij met die wetenschap verder kan in zijn bedrijf.” Johan Sikkema illustreert dit met een voorbeeld: “Wij werden betrokken bij de renovatie van een brug. Het bestaande ondergedeelte was van staal en daar kwam een nieuw deel op van aluminium. De waardes van staal en aluminium verschillen nogal. Bovendien kan je vanwege corrosievorming aluminium niet direct op staal fabriceren, dus kwam er nog een kunststof laag tussen. Wij hebben toen die verbinding gesimuleerd in ons laboratorium en hebben daar testen op klemkracht mee gedaan. In deze constructie is klemkrachtverlies onwenselijk en borging vereist. Van de bevindingen is een uitgebreid testrapport opgesteld waardoor de klant weer verder kan.”
Daarom is de adviesfunctie van HEICO ook zo belangrijk. “Onze klanten zijn de wederverkopers. Die moeten we ondersteunen met onze kennis en onze adviezen, zodat zij hun klanten op hun beurt weer goed kunnen bedienen. Onze wederverkopers zijn hier heel ontvankelijk voor, want zo hebben zij naar hun klant toe ook een stukje extra technische toegevoegde waarde te bieden”, aldus Smits en Sikkema.


 

Toekomst van HEICO Benelux


Volgens Smits liggen er volop kansen. “Er zijn nog talloze bedrijven die onze producten en de toepassingsmogelijkheden daarvan niet kennen en dus niet gebruiken. Wij moeten daar heel alert mee omgaan en het hele traject met onze wederverkopers schouder aan schouder afleggen. Met onze borgringen kunnen en willen wij heel innovatief zijn. Wij zien de toekomst dan ook rooskleurig en met vertrouwen tegemoet.”
De borgringsystemen van HEICO Benelux vinden hun afzet in de machinebouw, windenergie, in de auto industrie, land- en bosbouw, spoorwegen (zowel voertuigen als infra), bruggenbouw en vele andere branches.

www.heicobenelux.nl

info@heicobenelux.nl




 

Share this

Nieuwsbrief

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle niet te missen ontwikkelingen in de Aluminium en Roestvast Staal branche.

Velden met een * zijn verplicht