Go to top

Koel, compact, robuust en krachtig: de nieuwe Fronius Pull-Mig lastoorts

Koeler dan ooit

De nieuwe Pull-Mig lastoorts van Fronius weegt slechts 1600 gram en dat is ongelooflijk licht voor een PushPull lastoorts. En dat is niet het enige, want de ontwikkelaars hebben deze ook nog eens zeer robuust gemaakt: de toorts overleeft een val van 3 meter volledig intact. De roestvrijstalen buitenbuis en het antidraaimechanisme in de nulgradenstand houden de zwanenhals, die 360° graden draaibaar is, uitzonderlijk stabiel, zelfs als deze hard tegen het werkstuk aan stoot. Door diverse aanpassingen in de constructie is de afvoer van de warmte verbeterd en wordt er tegelijkertijd minder stralingshitte van de lasboog geabsorbeerd. Zodoende blijft de lastoorts over het algemeen koeler dan zijn voorganger en kan het gasmondstuk ongeveer anderhalve minuut na het lassen(500 A) veilig zonder handschoenen worden vast gepakt. De draadtoevoer van de nieuwe Pull-Mig lastoorts is nog nauwkeuriger. Dit betekent dat u zonder beperkingen kunt profiteren van de snelle boogregeling van de zeer geavanceerde MIG/MAG-lasmachine van Fronius, de TPS/i. Ondanks de complexiteit van deze lastoorts, is deze in alle opzichten nog gemakkelijker hanteerbaar. U hoeft bijvoorbeeld niet langer de handgreep te openen om een nieuwe lasdraad in te voeren. Tijdrovende synchronisatie van de motoren van de draadtoevoer is niet langer nodig, aangezien de lasmachine deze nu automatisch regelt. Bovendien is Fronius doorgegaan met het optimaliseren van alle slijtonderdelen om kosten te besparen en werkprocedures te vereenvoudigen.

(de nieuwe Fronius Pull-mig lastoorts maakt indruk dankzij zijn gebruiksvriendelijkheid, nauwkeurigheid en koelvermorgen)

Hogesnelheidsbus

De nieuwe PushPull lastoorts van Fronius is maar liefst 600 gram lichter dan zijn voorganger. De lastoorts weegt slechts 400 g meer dan een standaard Push lastoorts en biedt indrukwekkende prestatievoordelen. Het belangrijkste aandeel in het lagere gewicht heeft de draadaandrijfmotor in de handgreep van de lastoorts, die mede door Fronius is ontwikkeld. Niet alleen is de borstelloze servomotor veel dynamischer, maar deze maakt ook een nauwkeurigere besturing mogelijk dan de standaardgelijkstroom (DC) motoren die gangbaar waren in de industrie. Ook is deze veel compacter en heeft deze een langere levensduur. Alsof dat nog niet genoeg is, is de motor ook voor het eerst uitgerust met een systeem dat de werkelijke draadsnelheidswaarde ophaalt en is deze via een hogesnelheidsbus op de stroombron aangesloten. Dit betekent dat de synchronisatie van de twee draadaanvoermotoren van het PushPull systeem, die in het verleden handmatig moest worden uitgevoerd, nu geheel automatisch verloopt. Dankzij apparaat-id's neemt de stroombron onafhankelijk het gebruikte type lastoorts waar en stelt vast of kalibratie vereist is. Verder worden beide aandrijfrollen van de nieuwe Pull-Mig in de handgreep aangedreven. In combinatie met een speciale contour van de groef in aandrijfrollen zorgt dit ervoor dat het systeem de lasdraad stevig vastgrijpt en door de Pusheenheid transporteert. De lastoorts of aandrijfrollen hoeven niet meer te worden geopend om de lasdraad er doorheen te voeren. Dit alles maakt de Pull-Mig van Fronius de eerste lastoorts die even eenvoudig is te hanteren als een standaard Push lastoorts.


Koelvermogen aanzienlijk verbeterd

Door de koelkanalen in de richting van de contacttip te verlengen en een extra koeling van de buitenhuls in combinatie met een geschroefde in plaats van een ingestoken gasmondstuk, is het koelvermogen van de Pull-Mig lastoorts aanzienlijk verbeterd. Daarnaast is de Multilock-aansluiting uitgerust met een geïntegreerde waterstop. Hierdoor kan het koelwater niet ontsnappen wanneer de zwanenhals wordt vervangen en wordt tegelijk ook het koelcircuit afgesloten zodat het water in het circuit verder kan worden gekoeld. De contacttip is nu smaller om de hoeveelheid stralingshitte van de lasboog die wordt geabsorbeerd, te beperken. Alleen al dit ontwerpkenmerk houdt de lastoorts koeler. Dit betekent dat de boog stabieler is en er minder koelvermogen is vereist. Ook duurt het veel langer voordat de contacttip is versleten. Uit eerste praktijktests is gebleken dat hierdoor de levensduur met factor tien wordt verlengd. Hierdoor wordt de beschikbaarheid van het systeem vergroot en kunt u kosten besparen.

Maximale nauwkeurigheid

Fronius heeft ook extra kostenbesparingen bereikt voor de draadgeleiders (spiralen/liners): dankzij een in het toortslichaam van de lastoorts ingebouwd klemsysteem met verbeterde klemelementen kan deze zonder gereedschappen worden vervangen en kunnen niet-geassembleerde draadgeleiders (zonder aangegoten nippels/ringetjes) worden gebruikt ( verkrijgbaar in lengtes van 5, 15 en 50m). Om tijdens de draadtoevoer een maximale nauwkeurigheid te garanderen, worden nu ook in het slangenpakket draadgeleiders gebruikt die overeenkomen met de diameter van de gebruikte lasdraad. De identificatie van de overeenkomende onderdelen van het draadgeleidingssysteem is vereenvoudigd dankzij consistente kleurcodering.
De lastoortsen, die zijn ontworpen voor gebruik met een lasvermogen tot maximaal 280 A (40% D.C.) gasgekoeld en 320 A (100% D.C.) watergekoeld zijn nu verkrijgbaar en kunnen worden besteld als versies zonder extra functionaliteit (standaard), of met afstandsbediening (Up/Down en/of JobMaster-functie) in de handgreep.

www.eqin.eu

Nieuwsbrief

Schrijf je hier in voor de wekelijkse Nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle niet te missen ontwikkelingen in de Aluminium Roestvast en Staal branche!

Velden met een * zijn verplicht