De sushi, massatransport en corrosie trilogie
Strak georganiseerd en netjes in het pak, dat is het minste  wat je kan zeggen van de vele heerlijke sushihapjes die uit de Japanse  maatschappij zijn overgewaaid. De strakke organisatie uit zich in een  welbepaalde volgorde die bij de opbouw van de sushi moet worden  gerespecteerd. Het nette pak wordt vertegenwoordigd door de versheid van  de ingrediënten en het majestueuze uitzicht uitgaande van een veelal  mondpassend gerecht.
© Frans Vos, General Manager Materials Consult bvba
Strak georganiseerd en netjes in het pak zijn ook de vele Japanners die  dagelijks in ochtend- en avondspits het welgeorganiseerde verkeer in  Tokio, Kobe en andere Japanse grootsteden trotseren. Als je het nog niet  live hebt meegemaakt, werden er via je netvliezen al zeker mediabeelden  van de overbevolkte, maar toch steeds stipt rijdende Japanse  metrostellen naar je hersenen gebracht. Van efficiënt massatransport  gesproken.
Als je dan naar bepaalde Japanse restaurants gaat, heb je de combinatie  van beiden. Sushi’s die via een lopende band netjes opgelijnd en ‘al dan  niet en masse’ de hongerige magen bereiken. U besefte het misschien nog  niet, maar de snelheid en frequentie waarmee uw favoriete kleurrijke  hapje uw  hongerige zelve bereikt, is afhankelijk van het uur waarop u  ter tafel schrijdt. Arriveer je bij aanvang van een ‘service’ – zoals je  dat tegenwoordig moet noemen – of al bijna aan het eind, een andere  culinaire ervaring zal uw aandeel zijn.
Scenario 1: Je komt aan bij aanvang van de service. De koks – uiteraard  ook strak in het witte pak -  plaatsen de 20 verschillende soorten sushi  netjes één voor één op de band. Het is net een kralenketting waar  bolletjes met diverse kleuren elkaar steeds in eenzelfde kleurenvolgorde  opvolgen. Neemt er iemand net voor jouw neus jouw favoriete sushi van  de band, geen nood, want snel erna volgt dat specifieke sushi’s  evenbeeld om alsnog toe te kunnen happen. Arriveer je dus bij het begin  van de service, dan hoef je allesbehalve lang op het door jouw gegeerde  kleinood te wachten. Sushi’s passeren en masse je neus en er komt geen  enkel moment waarop het massatranssport jouw eetlust zal doen wachten,  ook niet als je voor jouw favoriete schoteltje gaat.
Scenario 2: Je arriveert tegen het einde van de service. De koks – nog  steeds in strak pak, nu wit met misschien al wat culinaire vlekken –  zien met lede ogen de aantallen bezoekers aan hun tafels al wat afnemen.  De band staat dus niet meer helemaal vol, want de koks maken al wat  minder van die begeerde Japanse hapjes om te vermijden dat er al teveel  bij het afval belanden. Bijkomende situatie: 5 van de 20 sushi’s zijn  die dag duidelijk wat minder in trek, dus daarvan gaan de koks er  verhoudingsgewijs ook al heel wat minder maken. En dan ben jij  natuurlijk net die restaurantbezoeker met net die smaakpapillen die je  net bij 1 van die 5 sushi’s naar het opperste culinaire genot brengen.  En als klap op de vuurpijl is er dan nog die ene persoon die aan een  tafeltje zit dat door de immer draaiende transportband vóór jouw wordt  gevoed. Net die ene die blijkbaar hetzelfde smaakgevoel heeft als jou en  dus met jouw lievelingshapje gaat lopen.
De late aankomst maakt dat je berehonger hebt, maar net op dat ogenblik  wordt je eetlust geremd door een ander massatransportregime dan dat dat  je had mogen genieten als je een uurtje eerder je benen onder tafel had  geschoven.
Naast het culinaire genot en het genieten van het fijne gezelschap leidt  heerlijk tafelen ook tot allerhande zich in ons lichaam afspelende  chemische processen. Een deel van die processen brengen je hersenen  binnen afzienbare tijd naar het zaligmakende gevoel van verzadigdheid.  Kom je vroeg in de service dan kan je dat gevoel snel en op basis van je  favoriete hapjes bereiken. Kom je laat, dan zal het wat langer duren  alvorens de verzadigdheid je komt verblijden, helemaal zeker als je dan  ook nog telkens gaat wachten op dat ene van die vijf uit de twintig  hapjes.
Kom je vroeg, dan zal het bereiken van de verzadigdheid niet worden  gecontroleerd door de hoeveelheid en de frequentie van de verschillende  sushi’s die aan jouw tafeltje passeren. Kom je laat, wordt het wachten  en word je gevoel van verzadigdheid wel gecontroleerd door de  hoeveelheid en frequentie van die ene sushisoort die je watertandend  doet verlangen naar 'nog eentje van hetzelfde'.
Kom je vroeg, dan zijn de chemische processen die tot verzadiging leiden  niet gecontroleerd door het sushi-massatransport. Kom je laat, dan kom  je enkel via sushi-massatransport-gecontroleerde processen tot een  mijn-maag-is-vol-gevoel.
Het is net zo met vele chemische reacties. Zo zal het risico op  intergranulaire corrosie in austenitische roestvast stalen in ruime mate  mee worden bepaald door het al dan niet gecontroleerd verloop van het  massatransport van chroomatomen doorheen het roestvast staal. Bij lassen  van roestvast stalen kan een massatransport gecontroleerd verloop van  de chroomdiffusie leiden tot zogenaamde ‘sensitisatie in de  hitte-beïnvloede zone (HBZ) van de las’. Als die HBZ inderdaad  ‘gesensitiseerd’ is, stijgt het risico op intergranulaire corrosie in de  HBZ van zodra het roestvast staal in contact komt met water. Zonder al  te veel in detail te willen gaan, kunnen de grote lijnen van dit  mechanisme als volgt worden beschreven: 
De corrosiebestendigheid van roestvast staal wordt in ruime mate bepaald  door de aanwezigheid van chroom dat aan de oppervlakte reageert met  zuurstof ter vorming van chroomoxide. Hierdoor ontstaat aan het  oppervlak van roestvast staal een zogenaamde passivatielaag, die op zich  een mengeling is van chroomoxide en ijzer(hydr)oxides. Hoe meer  chroomoxide, hoe beter de bescherming, waarbij voor moderne roestvast  stalen een gehalte van 10.5 gewichtsprocent chroom als minimumvereiste  wordt gehanteerd om tot een afdoende corrosiebescherming te komen.
Net zoals de persoon die zonet in het Japans restaurant met jouw  favoriete sushi aan de haal ging, zijn er ook in roestvast staal kapers  op de kust; kapers die, net zoals zuurstof, graag in verbinding gaan met  chroom. De kapitein van de kapers draagt de naam ‘koolstof’. Het chroom  in roestvast staal zal voor een gedeelte niet met zuurstof verbinden,  maar ook gedeeltelijk met koolstof ter vorming van chroomcarbiden. Dit  proces is onvermijdelijk, maar moet zo goed mogelijk worden afgeremd.  Immers, elk chroomatoom dat met koolstof verbindt, is niet meer  beschikbaar voor de vorming van het tegen corrosie beschermende  chroomoxide. 
Bij de groei van chroomcarbiden speelt diffusie een belangrijke rol.  Koolstof- en chroomatomen moeten immers doorheen het ijzerrooster naar  elkaar toe bewegen om samen chroomcarbiden te vormen en te doen  aangroeien. Koolstof is t.o.v. de gaten in het ijzerrooster dermate  klein dat de bedoelde diffusie redelijk gemakkelijk verloopt, zeker bij  hogere temperaturen zoals in de hitte-beïnvloede zone tijdens het  lassen. Het chroomatoom is echter van ongeveer dezelfde omvang als het  ijzeratoom, waardoor de diffusie van chroomatomen doorheen een  ijzerrooster veel moeilijker verloopt dan bij koolstofatomen. Dat  betekent ook dat de chroomdiffusie in bepaalde omstandigheden trager dan  verwacht kan verlopen. Vrije chroomatomen die reeds vlak bij een  groeiend chroomcarbide zijn, kunnen in die omstandigheden nog bij het  carbide aansluiten, maar daarna is het even wachten tot er nieuwe  chroomatomen in de nabijheid van het carbide zijn, of met andere  woorden: Het is wachten op je favoriete sushi in de late service. Het  gevolg is dat er rondom de chroomcarbiden tijdelijk een zone met  verlaagd chroomgehalte ontstaat (de lege plaatsen op de  sushi-transportband). Indien in die toestand het staal een dermate lage  temperatuur bereikt dat de diffusie van chroom quasi stilvalt, bv. bij  versneld afkoelen, zullen de chroom-verarmde zones rond de  chroomcarbiden ook bij kamertemperatuur aanwezig blijven (de  sushi-transportband valt stil). Indien in de chroom-verarmde zones het  vrije chroomgehalte dan lager is dan 10.5 gewichtsprocent ontstaat er  een verhoogd corrosierisico. Aangezien de meeste chroomcarbiden worden  gevormd op de korrelgrenzen van een roestvast staal, betekent dit  derhalve een verhoogd risico op intergranulaire corrosie. 

Of rond de chroomcarbiden dergelijke ‘gesensitiseerde’ zones met een te  laag vrij chroomgehalte kunnen ontstaan, is afhankelijk van diverse  factoren, maar onder andere de samenstelling van het staal en de  afkoelsnelheid na warme vormgeving en/of lassen zijn daarbij belangrijke  parameters. Het belang van de samenstelling wordt bijvoorbeeld  geïllustreerd door het verschil tussen een AISI 304 en een AISI 304L  roestvast staal. De ‘L’ wijst daarbij op een verlaagd koolstofgehalte in  het staal (< 0.03 gew.%), waardoor er automatisch een verlaagd  risico op de vorming van chroomcarbiden en dus ook op sensitisatie  ontstaat. De afkoelsnelheid dient dan weer voldoende hoog te worden  genomen om het voor sensitisatie kritische temperatuurgebied van 500 à  800°C voldoende snel te doorlopen opdat er rond de chroomcarbiden  voldoende vrij chroom aanwezig zou blijven om de corrosiebestendigheid  te vrijwaren. De vorming van chroomcarbiden verloopt immers het vlotst  in de zone tussen 500 à 800°C 
Het moge duidelijk zijn: intergranulaire corrosie van roestvast stalen  vermijden is geen eenvoudige klus. Ik begrijp dan ook volledig dat  omwille van onvolledigheid en te-kort-door-de-bocht-verhalen menig  corrosiekenner mij nu zal willen kielhalen, maar toch ga ik u hier de  verdere details besparen. Het volledige verhaal is inderdaad heel wat  complexer dan dat ik op enkele bladzijden kan weergeven, maar ik hoop  toch dat ik in grote lijnen en zonder te vervelen u het ontstaan van  intergranulaire corrosie bij roestvast stalen heb kunnen verklaren.    
Met dank aan de inspirator van het verhaal: een transportband die,  toegegeven, omwille van mijn late aankomst mij in massatransport  gecontroleerd regime op mijn geliefde eerbiedwaardige sushi deed  wachten. 
En tot slot ...
We staan er zelden bij stil, maar massatransport-gecontroleerde reacties  zijn er in alle sectoren en vele van hun processen. Ze doen zich voor  in de maakindustrie, de energieproductie, farmacie, biologie, in de  voeding (leve sushi en ook meer en meer tapas op een transportband) en  niet te vergeten, het vervoer. Dat laatste gaat niet alleen over metro’s  in Japan, maar ook over ...
Rijdt het vlotjes op de baan of met de trein? Dan is er geen massatransport-gecontroleerde verplaatsing van de voertuigen. 
Is het aanschuiven geblazen? Dan hebt u te lijden onder een massatransport-gecontroleerd vervoersproces.
En tot slot nog een tip voor zij die dromen van efficiënte  transportsystemen (al dan niet voor sushi), creatieve 3D-printsystemen  (een sushi samenbouwen met 3D-technieken?) en andere innovaties in de  maakindustrie: bij uw bezoek aan de ESEF/Technishow neemt u aan de  ingang best die toegangslijn waar zich geen, en anders een zo weinig  mogelijk massatransport-gecontroleerd aanschuifproces voordoet; tenzij  aanschuiven één van uw hobby’s is.
Veel maak- en smaakplezier !
PS: Die tip werkt uiteraard ook voor uw pretparkbezoek in de komende  Paasvakantie. Aan de ingang is het misschien wel aanschuiven geblazen,  maar eenmaal in het park kan een kleine herinnering aan dit artikel u  lange wachtrijen en bijhorend ‘zijn we er nog niet?’ gevraag aan de  attracties besparen. 
Geniet ervan!
 

