Go to top

Van Raak Stainless: "wordt groter maar we blijven klein"

Van Raak Stainless is sinds 2020 gevestigd in Wijchen bij Nijmegen. Deze jonge loot maakt deel uit van de Van Raak Groep. Naast het in RVS gespecialiseerde Van Raak Stainless beschikt de groep over nog vijf vestigingen. De hoofdvestiging zit in Tilburg, de overige in Oss, Duiven, Roermond en Asten. Zij zijn de voorraadhoudende groothandelaren in, naast RVS, staal en aluminium. Begin volgend jaar opent de groep een nieuwe vestiging in Barneveld. Bij de Van Raak Groep vinden zo’n honderd mensen hun emplooi waarvan tien in Wijchen.


Door: Wim de Grood

 

Op maat zagen en verpakken
 

Van Raak Handelsonderneming N.V. zoals het bedrijf destijds heette, is opgericht in 1968 in Tilburg. Algemeen Directeur Martin Suijker geeft een typering van het bedrijf: “Je hebt aan de ene kant de Brabantse mentaliteit, een zekere bescheidenheid en de niet-lullen-maar-poetsen mentaliteit. Aan de andere kant zijn wij ook altijd samen bezig, niet alleen binnen het bedrijf, maar ook in de relatie met onze klanten. Omdat wij een regionale groothandel zijn zitten wij veel dichter op de markt en onze relaties. Vooral bij de kleinere spelers kunnen wij beter aansluiten dan grote bedrijven die vanuit één locatie opereren. We zijn van plan om dit nog verder te gaan uitbouwen. De opening van onze zevende vestiging is daarvan het bewijs.”

 


Assortiment
 


Waarom een speciale rvs-vestiging?
 Dichtbij, persoonlijk en betrouwbaar zijn kernbegrippen voor de Van Raak Groep. “Maar ook snel valt daaronder”, zegt Martin Suijker. “Met deze kenmerken zagen wij voldoende ruimte in de markt om een roestvast staal vestiging op te zetten. Zo kunnen we veel verder en dieper gaan in de kennis van de materialen. Veel specialistischer dus. Daardoor kunnen wij bepaalde doelgroepen nog beter bedienen.” Vestigingsmanager Sjoerd Aalders geeft een voorbeeld: “Onlangs kreeg ik een specialistische aanvraag waarvoor we letterlijk tweeëneenhalf uur aan het calculeren geweest zijn. In een staalvestiging is daar geen ruimte voor. Nu kunnen wij hier uitstekend zo’n aparte offerte uitwerken. Puur omdat we meer kennis en dus tijd hebben.” In de vestiging Oss was ook al een aparte hal voor RVS. “Zo zijn we eigenlijk gestart”, vervolgt hij. “Dat is daar gaan lopen en daarom hebben wij in 2020 een nieuw pand geopend om het helemaal apart te gaan doen.” Martin Suijker formuleert deze ontwikkeling treffend: “Van Raak wordt groter, maar we blijven klein. Zo zitten we dicht op de markt en dichtbij onze relaties. Hier geloven wij in.”

 
 
Eigen chauffeur met vrachtwagen met kraan lost op plek waar klant het wenst


Specialistisch
Sjoerd Aalders gaat dieper in op hun specialisme: “RVS werkt met werkstofnummers. Daar komen nummers voorbij waar een staalvestiging nog nooit van gehoord heeft. Wij zijn hier elke dag bezig met dit soort specialistische aanvragen. Wij hebben de kennis om op de juiste manier aan te bieden. Onze andere vestigingen verkopen wel RVS, alleen als de aanvraag te specialistisch is komt deze naar ons.” Martin Suijker komt met een voorbeeld. “Recent kregen wij een aanvraag voor 3000 kilo RVS 1.4542 in een rondmaat van 57,12. Deze klant had vrijwel alle leveranciers in Nederland gehad. Uiteindelijk kwam hij bij ons terecht. Wij hebben die klant kunnen helpen via een leverancier in Duitsland. Binnen twee weken hebben wij die 3000 kilo RVS met dat bijzondere werkstofnummer kunnen leveren. Dit konden wij omdat wij de kennis van het materiaal hebben. De klant weet niet meer waar hij dat moet vinden. Wij kunnen dat wel. Zo staat er op onze website www.vanraakstaal.nl ook heel veel informatie. Maar ook via mond-op-mond reclame. En dit onder het motto ‘Als je iets niet kunt vinden moet je Van Raak Stainless bellen. Die regelt het wel’. Met onze servicerol kunnen wij nou net dat stapje extra zetten.”
 
 

Voorraad magazijn voor klant - ook klantspecifieke voorraad



Assortiment, standaard maar ook klant specifiek
 In de basis verkoopt Van Raak Stainless commodity’s. Maar waar zit ‘m dan het verschil? Martin Suijker: “Je moet heel goed kijken waar je het verschil kunt maken. Voor ons zit ’m dat in het persoonlijke en dat wij dicht bij onze klanten zitten. Wij zoeken altijd naar een oplossing en we zijn snel en betrouwbaar.” Sjoerd Aalders vertelt iets meer over het leveringsprogramma. “Kort samengevat verkopen wij alle halffabricaten in RVS, zoals buizen en kokers, staf en rondstafmateriaal, maar ook vierkant- en zeskantstaf en platen. Voor het grootste deel bestaat het uit RVS 304 en 316. Maar we hebben ook klant specifieke soorten liggen. Als een klant aangeeft dat hij zekerheid van levering van materiaal met een bepaald werkstofnummer wenst, dan kunnen wij dat voor hem bij ons op voorraad leggen zodat hij bij ons naar behoefte kan afroepen. Eigenlijk nemen wij dus zijn magazijnfunctie over.” 

 
 
Klant specifiek verpakken met beschermsok
 

Ook verpakkingswensen worden gehonoreerd
 Maar ook specifieke verpakkingswensen kunnen worden uitgevoerd. Martin Suijker heeft ook hier voorbeelden van: “Wij hebben klanten die per artikel een sticker erop willen hebben. Wij maken dat mogelijk voor hen zodat zij hun bedrijfsproces zo optimaal mogelijk kunnen uitvoeren. Wij streven ernaar om dit productieproces verder te verbeteren. Juist in deze tijd kunnen wij voor die klanten het verschil maken. Vaak gaan wij met de klant aan tafel zitten om te zien wat wij kunnen doen om het voor hem beter te maken.” Ook bestaat de mogelijkheid om het materiaal in eigen kratten te leveren. “Zo hebben we een klant die heel veel beschadigingen had aan geslepen rondstaf materiaal. Voor hem hebben we speciale rubberen sokken laten maken die we om elk zaagstuk doen zodat dat onbeschadigd aankomt. Dat wordt gewaardeerd met als gevolg, dat hij sneller bij ons terugkomt. Zo’n samen werking is voor ons heel belangrijk. Daarom spreken wij ook niet van business to business maar van mens tot mens.”

 
 
Team RVS-Specialisten Wijchen



Snelheid
 “Waar wij ook goed in zijn is snelheid”, vervolgt Martin Suijker. “Zo hebben wij eigen transport met eigen chauffeurs. Die hebben ook vaak vaste routes met hun ‘eigen’ klanten. Die weten dan precies waar en hoe ze de producten moeten lossen. We hebben ook een kraan op onze wagens zitten. Zo kunnen de chauffeurs de spullen precies neerleggen waar de klant dat wil. En als iets onverhoopt toch niet goed is, nemen zij dat gelijk mee terug.” Groepsbreed heeft Van Raak ook de beschikking over wat heet StaalExpress. “Dat zijn pick-ups met aanhangwagens van zes meter. Daarmee kunnen wij als het moet binnen een uur leveren, zeker als het binnen een redelijke afstand is. Verder hebben wij ook een afhaalmogelijkheid in iedere vestiging. Zo kunnen wij voor iedere klant een passende (vervoers)oplossing bieden. We gaan daar heel ver in. Bovendien kennen wij geen extra kosten zoals palletkosten, verpakkingskosten of vrachtkosten. Geen verborgen kosten dus. Offerteprijs is factuurprijs.” De Van Raak Groep heeft nu reeds twintig transporteenheden rondrijden.
 


Kleine orders
 Onder het motto ‘Kleine orders zijn ook belangrijke orders’ zijn die kleine orders ook van harte welkom bij Van Raak Stainless. Ze worden met dezelfde goede service behandeld en met dezelfde snelheid bij de klant afgeleverd. En ook hier geldt: geen bijkomende (lees: verborgen) kosten. Met name die snelheid is van belang, ook bij aanvragen. Zo heeft de klant bij een eenvoudige aanvraag al binnen een kwartier een reactie. Bij de wat complexere aanvragen duurt het iets langer. Ook het online offertes aanvragen en bestellen wordt steeds belangrijker. Staalweb is de online klantportal waar klanten kunnen inloggen en wordt nadrukkelijk gezien als een extra service boven op de bestaande persoonlijke relatie. Marketing Manager Jean-Paul van de Wiel geeft aan dat deze webshop omgeving nu ook voorbereid en ingericht wordt voor RVS, na eerdere implementatie voor staal. “Nog een stap verder is een EDI-koppeling via de SCSN-standaard die reeds actief is met diverse relaties. Vaste relaties kunnen hun bestellingen dan rechtstreeks digitaal plaatsen via hun eigen ERP-systeem in ons systeem. Wij zijn als één van de eerste partijen actief met de SCSN-standaard en hebben vanaf 2017 ook geparticipeerd in de ontwikkeling hiervan. SCSN staat voor Smart Connected Supplier Network. Dit is in oorsprong ontwikkeld door TNO. Wij zijn hier via Brainport Industries bij betrokken. De orders worden afgeleverd geheel conform de wensen van de klant zodat hij zijn materiaal voor zijn machine neer kan zetten en direct ermee kan werken. Dat komt ook de snelheid en hiermee de efficiency ten goede. Wij proberen op deze manier te digitaliseren vanuit de persoonlijke relatie. Dus geen doel op zich, maar een hulpmiddel voor de klant waarmee hij altijd zelf de keuze heeft om per moment en situatie zaken digitaal dan wel via persoonlijk contact te regelen.”
 
 

Doen wat je belooft
 “Wij bieden altijd compleet aan”, zegt Sjoerd Aalders. “Neem bijvoorbeeld een aanvraag van twaalf regels. Bij concullega’s worden, als zij twee regels niet in hun assortiment hebben zitten, die ook niet aangeboden. Maar omdat wij zoveel partners en fabrieken hebben kunnen wij compleet aanbieden. Wij boeken orders juist omdat wij compleet offreren. Wij blijven zoeken totdat wij de offerte compleet kunnen aanbieden. En als wij horen dat wij een artikelregel niet op de afgesproken tijd kunnen leveren, pakken we gelijk de telefoon om onze klant daarover te informeren. Want wij willen gewoon doen wat we beloven. En als dat niet lukt dan zeg ik ook dat ik daarvan baal. Dat is het persoonlijke wat Van Raak uitstraalt.” 

 
Martin Suijker en Sjoerd Aalders met Staal Express op de achtergrond


Heden en de toekomst
 In de ogen van buitenstaanders is Van Raak Stainless een kleine speler in het veld. Martin Suijker: “Daarmee hebben wij een eigen plek in de markt. We zitten dichtbij. Vandaar ook dat wij binnenkort onze zevende vestiging (Barneveld, red.) openen. Ik sluit niet uit, dat er nog meer gaan volgen als je zo naar de kaart van Nederland kijkt. Ook als je kijkt naar digitalisering zijn wij volop betrokken bij de ontwikkeling van de fabriek van de toekomst. Dat gebeurt onder meer vanuit Brainport Industries in Eindhoven waar men kijkt naar hoe de wereld zich qua maakbedrijven verder ontwikkelt wat betreft procesverbetering en naar de rol die wij als toeleverancier hierbij kunnen spelen.” Jean-Paul van de Wiel kijkt ook naar de toekomst. “Groter worden en toch klein blijven is voor ons het belangrijkste. Dat is en blijft voor ons de rode draad waarmee wij ons onderscheiden. De menselijke maat dus. Samen zijn we bezig ons dagelijks brood te verdienen. Dat doen wij vooral vanuit onze mens-kant. Persoonlijk contact is daar altijd leidend in. Digitalisering ondersteunt daarin om dit mogelijk te maken”. Martin Suijker ziet de (nabije) toekomst met vertrouwen tegemoet. “Wij kunnen goed meebewegen met de prijsontwikkelingen van de materialen. Als wij zien dat die prijzen gaan stijgen communiceren we dat naar onze klanten. Maar dat doen we ook als ze gaan dalen. Wij willen op een eerlijke manier handeldrijven, in samenwerking met de klant. Meebewegen met de markt en meebewegen naar de klant dus. Samen optrekken om elkaars positie te versterken met als uiteindelijke doel: ondernemers helpen succesvol te ondernemen.” 
 
T: 024 – 20 01 960