Go to top

Ierse zijladerfabrikant Combilift produceerde al meer dan 40.000 units: Ierse premier opent gloednieuw hoofdkwartier in Monaghan

Combilift is van oorsprong producent van de groene 3-wiel meerweg zijladers. Het bedrijf is in 1998 opgericht door Martin McVicar en Robert Moffett. Eind april 2018 opende Combilift een gloednieuw pand waar zowel het Global Headquarters als de productiefaciliteiten gevestigd zijn. Het complex werd geopend door An Taoiseach (Iers voor Prime Minister), Leo Varadkar. Deze opening viel samen met de viering van de twintigste verjaardag van het bedrijf. Op uitnodiging van MABO-lifting Nederland B.V., exclusief importeur voor Nederland en gevestigd in Enkhuizen, was ALURVS.nl daarbij.

Wim de Grood



Produceerde Combilift in het eerste jaar van haar bestaan ‘slechts’ 18 3-wiel zijladers, waarvan er 17 werden geëxporteerd, in dit jaar zullen het er zo’n 5.500 zijn. Deze explosieve groei maakte de bouw van een nieuw onderkomen op z’n zachts gezegd gerechtvaardigd. Hierdoor is het ook mogelijk de productie op termijn te verdubbelen.

Enkele cijfers


De nieuwbouw heeft een oppervlak van 46.500 m² en kostte ruim € 50 miljoen. In totaal beschikt het bedrijf over een grondoppervlak van 100 hectare waardoor er ruimte is voor verdere uitbreiding. Combilift exporteert 98% van haar producten naar 85 landen waar het beschikt over een netwerk van 250 dealers. Thans werken er 550 medewerkers. Het dakoppervlak bedraagt 11 hectare waarmee het één van de grootste productiefaciliteiten onder één enkel dak in Ierland is. Vier 90 meter lange en bewegende assemblagelijnen produceren elk kwartier een kant-en-klare machine. Van het dak is 90% voorzien van dakramen die het personeel in staat stellen in daglicht te werken zonder kunstmatige verlichting. Waar wel kunstlicht nodig is gebeurt dat door 1.100 LED lampen met individuele PIR sensoren. Zonnepanelen leveren 185 kW aan energie, terwijl een biomassa installatie gevoed door gerecycled hout (pallets) 1 MW levert om de spuitcabines en de assemblage afdeling te verwarmen. En 110.000 liter aan regenwater is opgeslagen voor gebruik in de hele fabriek. Comblift kreeg tijdens de opening de certificaten ISO 9001 Environment Management en OHSAS 18001 Occupational Health and Safety Assessment Series uitgereikt.

Diversiteit in aanbod interne transportmiddelen


Het leveringsprogramma van Combilift bestaat uit diverse series. Een overzicht van de belangrijkste. Zo biedt de Combi-C serie de mogelijkheid lange ladingen zijdelings te vervoeren. De kleinste uit deze serie kan 2,5 ton vervoeren, de grootste 25 ton. Bij deze serie kan de rijrichting van de wielen in vooruit, achteruit, maar ook in zijdelingse richting veranderen. Voor zowel pallets als lange ladingen is er de Combi-CB die, afhankelijk van de uitvoering, gewichten aankan van tot en met 4.000 kilo. In de Combi-ST/GT-serie treffen we multidirectionele driewielige zijladers en twee vierwielige in één rijrichting aan. Al naar gelang de behoefte varieert de hefcapaciteit van 2,5 tot 8 ton. De Combilift Aisle Master kan gebruikt worden in smalle gangpaden vanaf 1,60 meter breed en reiken tot een hoogte van 15 meter. Hefvermogen bedraagt maximaal 2,5 ton. De Combi-WR(4) is een meeloop reachtruck/zijlader die zijn werk kan doen in een gangpad van 2,1 meter. Hij heeft een hefcapaciteit van 1.450 kilo. De operator kan door een uniek en gepatenteerd rotatiesysteem van de wielen op een veilige plaats blijven tijdens het plaatsen of het pakken van vracht in smalle gangpaden. Is de Combilift-WR(4) de ‘kleinste’ binnen de range van vorkheftrucks van Combilift, de Combi-SC (Straddle Carrier) serie is de grootste. Deze serie ‘grote jongens’ maakt de gebruiker volledig onafhankelijk op zijn locatie en elimineert het probleem van wachtende vrachtwagens. Afhankelijk van het type kunnen ze geleverd worden met een hefvermogen tot 80 ton.

Massa maatwerk


Massa maatwerk is de nieuwe maatstaf voor zowel de klant als voor de fabrikant. Dat zei Managing Director Martin McVicar tijdens zijn openingsspeech. “Een toenemend aantal klanten verwacht dat producten op maat gemaakt worden op basis van hun eisen en wensen. Vorkheftruckbouwers die producten op maat aanbieden produceren in het algemeen kleinere aantallen, maar Combilift maakt  massaproductie mogelijk van op maat gemaakte producten, wat resulteert in een strategisch voordeel voor onze klanten. Traditionele vorkheftruckfabrikanten focussen op een hoog volume massaproductie van dezelfde producten. Wij evolueren met onze klanten en produceren daardoor elk jaar nieuwe producten.” En: “De flexibiliteit in onze nieuwe fabriek betekent, dat Combilift door kan gaan met het elke klant tegemoet te komen aan zijn wensen voor een oplossing op maat. Deze nieuwe fabriek stelt ons in staat onze productie te verdubbelen èn gefocust te blijven op de behoeften van onze klanten en dealers.
We zijn meer geworden dan een zijlader fabrikant en we zijn bezig met het transformeren van de transport- en logistieke sector met onze innovatieve ruimtebesparende producten.”

Design service


Combilift biedt mogelijkheid voor klanten een magazijn te ontwerpen, Combi-Connect. Dit stelt de klant in staat te zien hoe een Combilift product te implementeren is in zijn onderneming. Martin McVicar daarover: “Onze engineers ontwerpen, plannen en produceren proactief oplossingen in samenwerking met onze klanten door het aanbieden van goederenstroomanalyses en 3D animaties. Wij werken met onze klanten aan het maken van magazijnontwerpen door het visualiseren van zowel het capaciteitspotentieel als de optimale goederenstroom op hun locatie.” Combilift investeert 7% van de omzet in R & D ter verbetering van de capaciteit voor het leveren van maatwerk. Het intensiveert de samenwerking met klanten in de sectoren van magazijn- en materialenbehandeling met de intentie hun kostenbesparing te maximaliseren.

200 nieuwe banen bij Combilift


Tijdens de opening van de nieuwbouw van Combilift kondigde de eerste minister van Ierland Leo Varadkar aan, dat er bij Combilift in Monaghan de komend drie jaren 200 nieuwe banen bijkomen. Het gaat daarbij om geschoolde technische design engineers, logistieke en supply chain specialisten en specialisten op het gebied van mechanica en megatronica. Over Combilift zei de premier: “Combilift is de ongelooflijke lokale successtory van Monaghan. Toen het bedrijf 20 jaar geleden startte had het drie werknemers, een briljant concept en de ambitie dat waar te maken. “ Ook de Minister of Business, Enterprise and Innovation Heather Humphreys TD benadrukte de positieve impact van Combilift op de grensstreek met Noord Ierland waar Monaghan ligt. Het bewijst volgens haar, dat je niet in een grote stad hoeft te zitten om wereldsucces te hebben. Wel is ze bezorgd over de ontwikkelingen veroorzaakt door Brexit met betrekking tot de grens met Noord Ierland (zie kadertekst).

www.combilift.com


Brexit


De gevolgen van Brexit voor de grens van Ierland met Noord Ierland zijn nog altijd zeer onzeker, aldus Minister of Business, Enterprise and Innovation Heather Humphreys TD in antwoord op de vraag van ALURVS.nl over de mogelijke consequenties van Brexit voor Combilift. Monaghan ligt heel dicht bij de grens met Noord Ierland en vrij personen- en handelsverkeer van en naar Monaghan is dus voor Combilift van zeer groot belang. Minister Heather Humphreys zei over dit onderwerp verder nog, dat ze de beslissing van de Britten respecteert en dat ze Brexit een grote uitdaging vindt. Maar United Kingdom zal volgens haar wel met oplossingen moeten komen. Samen met de andere partners binnen de EU zal Ierland zich daar hard voor maken.

Met dank aan MABO-lifting Nederland B.V.


Dankzij een uitnodiging van MABO-lifting Nederland is ALURVS.nl in de gelegenheid gesteld de opening van de nieuwbouw en de 20e verjaardag van Combilift bij te wonen. MABO-lifting Nederland uit Enkhuizen is de exclusieve importeur voor Nederland van de Combilift producten. Hoewel ze tijdens de bouw al een paar keren Combilift bezocht hadden, waren eigenaar Ton Gobes, directeur Ard van der Maten en commercieel binnendienstmedewerker Gerwin Heeringa zeer onder de indruk van het uiteindelijke resultaat. Gerwin Heeringa: “Ik had er wel een bepaalde verwachting bij. Je gaat nu iets zien wat eindelijk af is. Als je de oude fabriek kent en je ziet nu de nieuwe kun je wel zeggen dat Combilift van de ‘hel in de hemel’ is gekomen. Ook onze meegekomen klanten waren zeer onder de indruk. Eén van die klanten die al met een Straddle Carrier rijdt, overweegt nu om een tweede aan te schaffen. Al met al was het een leerzame trip. Iedereen weet nu wat Combilift is en doet en wat haar potenties zijn. En natuurlijk ook wat MABO-lifting doet. We kunnen gerust zeggen dat de samenwerking tussen Combilift en MABO-lifting een gouden koppel is binnen de Nederlandse intern transportmarkt.

www.mabo-lifting.nl

www.straddlecarrier.nl

 

Share this

Nieuwsbrief

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle niet te missen ontwikkelingen in de Aluminium en Roestvast Staal branche.

Velden met een * zijn verplicht