Go to top

Outokumpu PSC Aalten: sterk in tailor-made quarto plaat en one-stop-shopping formule

Outokumpu, één van Europa's grootste producenten van roestvast staal, heeft om de klanten optimaal te kunnen bedienen, in Europa zeven Plate Service Centers. Deze zijn allemaal onderdeel van Outokumpu QP met vestigingen in Zweden (Degerfors) en in Amerika (New Castle). Deze PSC’s verwerken voornamelijk warmgewalste platen zowel in quarto-uitvoering (komende vanuit de tailormade plaatproductie in de dikte 5 t/m 150 mm) en coil-materiaal (platen van 1.500 en 2.000 mm breed in de diktes van 2 t/m 12 mm via de productie in Avesta). Doordat deze servicecentra deel uitmaken van de Outokumpu Groep biedt het vele voordelen op materiaaltechnisch en logistiek gebied. Een van deze Plate Service Centers staat in Aalten. Een locatie, die met name de Benelux bedient.

Door Myriam Borghuis



Door de jongste ontwikkelingen binnen de Quarto plaatafdeling van de Outokumpu Groep, is het gesprek voornamelijk gericht op dit deel van de organisatie. De oorsprong van het hedendaagse Outokumpu QPE, dat is ontstaan uit verschillende bedrijven, ligt een kleine eeuw terug. Margreet Doolaard, als RVS-specialiste meer dan 40 jaar werkzaam in de verkoop van RVS en sinds 1994 bij Outokumpu: ‘Het bedrijf is een samenvoeging van een aantal Zweedse roestvast staalproducenten alsmede de British Steel Corporation, dat in 2000 is samengegaan met het Finse Outokumpu. In 2003 werd als laatste ook Thyssen Krupp Nirosta toegevoegd. Het grote en sterke bedrijf, dat uit dat totaal is ontstaan, opereert onder de naam Outokumpu.’





Om gebruik te maken van de kennis binnen de organisatie van Outokumpu zijn in de nieuwe organisatie de krachten gebundeld en de verkoopafdeling af fabriek samengevoegd met de verkoopafdeling van het Plate Service Center, waardoor de organisatie er uitziet, zoals boven in het organogram aan-gegeven, met Robert van der Woude als Algemeen Directeur.

Aalten PSC binnen Regio Noord


Kasper Kokke, Regional Sales Manager in het Plate Service Center in Aalten: ‘De Outokumpu-organisatie is verdeeld in twee regio’s: Noord en Zuid. Binnen deze twee regio’s vallen de zeven Plate Service Centers en sinds 1 april jl. is hier de “Direct Sales” aan toegevoegd. Vanuit Aalten, dat valt onder Regio Noord, bedienen wij de Benelux. Verder vallen onder regio Noord de PSC’s Finland, Zweden en Duitsland. In deze PSC’s kunnen - net als in Aalten - diverse bewerkingen worden uitgevoerd. Het grote voordeel is, dat wij ook tailor-made, indien gewenst voorzien van laskantbewerking, rechtstreeks vanuit onze fabriek kunnen leveren.’
‘Alle kennis over de producten die wij verkopen, is direct voor handen. Outokumpu heeft in Zweden een eigen R&D-afdeling, die ons ondersteunt op materiaaltechnisch gebied en kan adviseren bij technische vraagstukken. Wat voor ons, maar ook voor onze afnemers ideaal is. Doordat wij kunnen leveren vanuit onze eigen fabrieken, met een eigen smelt dan wel walserij, is het product dat wij verkopen volledig traceerbaar, van begin tot eindproduct.’

Tailor-made materiaal


Ook biedt de eigen R&D-afdeling extra mogelijkheden voor de relaties van Outokumpu. Margreet Doolaard: ‘Indien een klantspecifiek materiaal is gewenst kunnen wij in overleg met de klant en de R&D-afdeling van Outokumpu de materiaalkeuze helemaal op maat ontwikkelen. Wij excelleren niet door het - sec - leveren van RVS-plaat, maar door het kunnen leveren van het juiste antwoord op een klantvraag. In vele maten en soorten, maar vooral ook door het bieden van tailor-made materiaal. Dit is waar de afnemer naar toe wil. Hij wil het materiaal zo op zijn bouwplaats of productielocatie krijgen, dat hij er direct mee aan de slag kan.’

Plate Service Centers van grote waarde


Ook is hieruit duidelijk geworden dat het zaak is om de krachten te bundelen. Margreet Doolaard: ‘Met de relaties, die veel kennis en ervaring hebben in bouwen van bijvoorbeeld apparaten en opslagtanks in veeleisende omgevingen, zoals in de chemische, de voedsel- en de olie-industrie, willen wij het contact intensiveren en met elkaar – sterker – de markten gaan bedienen.’ Kasper Kokke: ‘Mede daarom zijn de Plate Service Centers zo belangrijk. Daarbinnen is heel veel kennis en ervaring; ten aanzien van het materiaal, bewerking, de toepassingen en ook van de afzetmarkt. Het grote voordeel voor de klant is dat met korte lijnen overleg kan plaatsvinden om te komen tot een optimale oplossing.’


One-stop-shopping service


Binnen de PSC-groep kunnen alle mogelijke bewerkingen worden uitgevoerd. Zoals buigen, zagen, laskanten, boren, frezen en lassen, maar ook laser-, plasma- en waterjetsnijden. Kasper Kokke: ‘In feite is iedere bewerking mogelijk. De apparatuur daartoe kan per centrum verschillen, maar door een uitstekende samenwerking tussen de centra, die ieder hun eigen specialiteit hebben, kan iedere opdracht snel en compleet worden uitgevoerd. Met deze werkwijze kunnen we een one-stop-shopping service leveren.’

Uitgebreid machinepark Aalten


De toegevoegde waarden van de Plate Service Centers zijn duidelijk; het leveren van traceerbaar materiaal uit eigen fabriek, het kunnen aanbieden van alle soorten en legeringen RVS, een constante voorraad, de ondersteuning van de PSC’s onderling etc. etc.

Kasper Kokke: ‘En dan dat uitgebreide pakket aan bewerkingsmogelijkheden, waarmee wij ook sterk zijn in Aalten.’ Hij laat een flens zien: ‘Kijk, het betreft hier snijden, boren, aanbrengen van schroefdraad, polijsten enzovoort. Al deze technieken kunnen wij hier toepassen, maar ook in andere PSC’s hebben ze een of meerdere mogelijkheden in huis. Zo kunnen we de klant compleet en snel bedienen.’
Naast een uitgebreide productieruimte beschikt Aalten over een sales-afdeling. Verder is er, ter ondersteuning van verkopen in Duitsland, een verkoopkantoor in Krefeld (D) en in Gingen, vlakbij Stuttgart (D). Gingen is tevens een productielocatie. Margreet Doolaard: ‘Zowel de fabriek als ook de PSC’s beschikken over een ruime voorraad, zodat er snel geleverd kan worden.’
De maximale productiemaat is 13,5 bij 3,2 meter. ‘Dat zijn afmetingen, die we – zeker ook om logistieke redenen - het liefst direct vanuit de fabriek bij de klant afleveren. Outokumpu heeft er bewust voor gekozen om ook te werken met Plate Service Centers, zoals in Aalten, en ziet dit als een extra toegevoegde waarde door de korte afstanden naar de klant.’

Service belangrijk verkooptool


De klant wil snel antwoord op een vraag en vindt excellente service een belangrijk argument voor een leverancierskeuze. Kasper Kokke: ‘Goed advies, korte levertijden en materiaal voor een marktconforme prijs. Verder kiest een klant voor een brede en hoogstaande service. Dat kunnen wij, door de flexibiliteit die wij onderling hebben, ook bieden. Niet alleen het materiaal, maar bewerkt en al, geheel volgens specificaties, waarbij de verantwoordelijkheid duidelijk is.’ Outokumpu biedt een totaalpakket, geeft Margreet Doolaard aan: ‘Eén aanspreekpunt en een grote leverbetrouwbaarheid, waarbij de klant zich niet bezig hoeft te houden met de logistiek. Daarnaast wil de klant een sterke partner met veel kennis.’

E-services


E-services is een online 24/7-oplossing voor de klanten, die direct af fabriek geleverd krijgen. Margreet Doolaard: ‘E-services maakt het zoeken naar de producten, ophalen van order gerelateerde documenten en het volgen van de status van bestellingen mogelijk. Er wordt zo weinig mogelijk met papier gewerkt, wat milieutechnisch een voordeel is maar vooral in dit digitale tijdperk een “must”. Daarom streven wij ernaar alle informatie zoals facturen en certificaten digitaal door te sturen naar de klant.’ Kasper Kokke voegt daaraan toe: ‘Die mogelijkheid willen wij verder uitbreiden, binnen de PSC’s.’
Andere services, die Outokumpu biedt, zijn wanddikteberekeningen van opslagtanks. Margreet Doolaard: ‘Dit biedt de klant ondersteuning in materiaalkeuze voor verschillende toepassingen. Dit kan het verschil maken. Zo kan blijken, ondanks dat het materiaal wellicht een hoger prijsniveau kent, dat bijvoorbeeld een duplex kwaliteit, door zijn sterkte kan leiden tot dunnere wanddikten, waardoor het een betere en meer economische keuze is.’


Proactief beleid


Outokumpu houdt voortdurend de markt in de gaten en zal investeren in wat nodig is om uit te breiden en de klant nog beter van dienst te zijn. Kasper Kokke: ‘We zijn een van de grote spelers in deze markt. In Degersfors wordt momenteel op jaarbasis zo’n 90 tot 100 duizend ton omgezet. We willen inzetten op een groei naar 150 duizend ton. Daar zijn we hard mee bezig. De productie is er al op ingericht of kan verder worden uitgebreid. En door onze hoge servicegraad nog meer bekend te maken, kunnen we invulling geven aan dat streven.’
Margreet Doolaard: ‘Het is voor ons de uitdaging de klant ervan te overtuigen dat zij aan Outokumpu een uitstekende partner hebben. Door het bundelen van de krachten kan en wil Outokumpu de markt nog intensiever gaan benaderen. Alle ingrediënten, zoals eerder genoemd, hebben we in huis. Ook die hoge graad van kennis, kwaliteit en ervaring is en blijft een belangrijk selectiecriterium voor de klant. We merken dat bedrijven voor Outokumpu kiezen boven de niet-Europese leveranciers, omdat betrouwbaarheid - op alle fronten – heel belangrijk is.’

Duurzaamheid hoog in vaandel


Voor Outokumpu gaat duurzaamheid veel verder dan de producten alleen. Outokumpu zet zich ten volle in voor een continue vermindering van de milieu-impact van de productie van roestvast staal. Zo heeft Outokumpu in de afgelopen tien jaar de directe CO²-uitstoot per ton met 25% weten te verminderen en streeft het naar een verdere daling van 20% tegen het jaar 2020. Daarvoor zijn leane en hoogwaardige productie- en transportprocessen nodig, waaraan voortdurend wordt gewerkt. Verder worden restanten uit PSC’s verzameld en – op de juiste manier gescheiden - via Terneuzen weer teruggevoerd naar de fabrieken. Daardoor gaat geen materiaal verloren. Kasper Kokke: ‘Wij hanteren het cradle-to-cradle principe, waarbij wij precies weten wat er weer in die smelt komt.’

Outokumpu wil leidend zijn


Outokumpu streeft ernaar om binnen Europa onbetwist de nummer 1 in roestvast staal te zijn en te blijven, gebaseerd op perfectionisme in productie. Voortdurende verbeterprocessen en strenge kwaliteitscontroles vormen belangrijke pijlers hierin. Daar spelen ook de PSC’s een grote rol in. Kasper Kokke: ‘Samen met onze eigen R&D-afdeling en de mogelijkheid om gebruik te maken van de zeer uitgebreide R&D-afdeling van de fabriek kunnen we op iedere vraag een antwoord geven. Want dat is waar we voor willen staan: niet alleen het leveren van RVS plaat, strip of coil, maar het juiste antwoord op een specifieke klantvraag. Daar staan we om bekend en dat willen we nog meer uitdragen.’
www.outokumpu.com/psc-group

 

Nieuwsbrief

Schrijf je hier in voor de wekelijkse Nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle niet te missen ontwikkelingen in de Aluminium Roestvast en Staal branche!

Velden met een * zijn verplicht