Go to top

ISTECH Metal Finish BV behandelt RVS en verslaat corrosie

"Corrosie stopt niet, het is net als een rotte kies"


ISTECH Metal Finish BV is statutair met kantoor gevestigd in Dordrecht, maar opereert fysiek vanuit Oud-Beijerland. Het houdt zich wereldwijd bezig met roestvast stalen oppervlaktebehandeling en oppervlaktereparatie. ISTECH Metal Finish BV mag zich met haar specifieke technieken terecht wereldmarktleider noemen. Een dertigtal hooggekwalificeerde specialisten leveren daar het gehele jaar gedurende zeven dagen in de week dag en nacht hun bijdrage aan.


Wim de Grood




ISTECH Metal Finish BV is in 2011 opgericht. Het managementteam bestaat uit technische specialisten op het gebied van Roestvast Staal en Corrosie problemen die al sinds 1989 actief zijn in de wereld van roestvast staal oppervlaktebehandeling, in het begin alleen voor RVS-tankcontainers en later ook voor de scheepvaart en alle voorkomende RVS verwerkende industrieën in zowel de chemische- als voedingssectoren.  De naam ISTECH is een afkorting van “Impressive Stainless Technics”. Het bedrijf is destijds begonnen met vier medewerkers en telt er thans wereldwijd zo’n dertig. Het merendeel is werkzaam in China. Stuk voor stuk gaat het hier om oppervlaktebehandelingsspecialisten. Project Manager Rob Koppenaal daarover: “Je moet echt feeling hebben met dit werk. Want als je het niet goed doet, kun je meer verzieken dan dat je het goed doet. Ook onze vertegenwoordigers verspreid over de wereld hebben heel veel kennis en ervaring.” Werkgebieden van ISTECH Metal Finish BV bevinden zich, naast de vestiging in Shanghai, China, ook in Bahrein, Dubai, Oman, Abu Dhabi, Japan, India, Indonesië, Zuid-Korea en Singapore en natuurlijk binnen Europa. Verder zijn er samenwerkingsverbanden met experts in Australië en de Verenigde Staten. Alle overzeese activiteiten worden aangestuurd door Ronald Veen (CEO/ CTO).  De activiteiten binnen Nederland en Europa worden vakkundig gemanaged door Willem de Vos (Manager Operations) en op locatie uitgevoerd door ervaren professionele technici.

Core-business: RVS-oppervlaktecorrosie problemen oplossen


In zijn algemeenheid kun je zeggen dat ISTECH Metal Finish BV zich bezighoudt met RVS conditie inspecties, corrosieschade rapportages, oppervlakte reparatie, chemische en mechanische oppervlaktebehandeling van roestvast staal (denk hierbij aan slijpen en polijsten, beitsen en passiveren) Rob Koppenaal specificeert dit verder: “Daarnaast doen we ook chemisch technische reiniging en hogedrukreiniging uitvoeren van stoomketels, economizers, leidingsystemen, tanks, scrubbers (gaswasinstallaties, vergelijkbaar met een katalysator in auto’s), procesinstallaties en apparaten. Daarnaast doen wij rvs-conditie inspecties, meestal aan boord van schepen als er corrosie problemen zijn in RVS ladingtanks of scrubbers. Voor wat betreft RVS-ladingtanks en verwarmingssystemen beperkt zich dat tot chemicaliën- en olietankers, echter sinds we wereldwijd actief zijn geworden in de herstellingen van scrubbers corrosieschades, zijn we o.a. ook te vinden op container-, bulk- en cruiseschepen. We voeren eerst een technische inspectie uit en eventueel lossen we daarna de problemen op. We voeren onze services uit over de gehele wereld. Onze vestiging in Shanghai, China heeft een speciaal team die binnen een tijdbestek van circa 18 tot 24 uur binnen de kortdurende havenligging van een schip herstellingen uitvoert, zoals lassen, slijpen, polijsten, beitsen en passiveren. Wij voeren deze werkzaamheden o.a. uit voor de grootste scrubber fabrikanten ter wereld. Verder doen wij ook mechanische oppervlaktebehandelingen. Dan moet je denken aan RVS-oppervlakte reparaties met behulp van schuurmachines, maar ook laswerkzaamheden. Slijpen, polijsten en borstelen zijn daarbij de gebruikte mechanische oppervlakte reparatie technieken. Onze core business is dus zowel de chemische als de mechanische oppervlaktebehandeling van roestvast staal. Wij zijn gespecialiseerd in het herstellen van opslag- en ladingtanks, scrubber installaties, etc. die zijn aangetast door corrosie. Wij zijn dus echte RVS-specialisten en corrosie experts.”


Gradaties


Je kunt niet eindeloos doorgaan met name met oppervlakte reparaties. “Het houdt een keer op”, zegt Rob Koppenaal. “Maar het is wel zo, dat de constructie van met name roestvast stalen ladingtanks is uitgevoerd met een minimale dikte waarbij een veiligheidsmarge wordt opgeteld. Extra daarboven opgelegd wordt wat in 15 tot 20 jaar verwacht wordt aan een uniforme mate van corrosie van het materiaal. Vandaar dat er een gradatie is in het type van een schip welke lading ze mogen hebben. Schepen die agressieve materialen vervoeren zijn uitgevoerd met dikkere materialen dan wanneer ze alleen maar oliehoudende producten vervoeren. In dat geval kunnen er dunnere platen gebruikt worden.”

Enkele belangrijke technieken bij ISTECH Metal Finish BV


Putcorrosie in kaart brengen door Scannen / Pitting Corrosion Mapping 



“Wat uniek bij ons is, is dat wij putcorrosie kunnen scannen”, zegt Ronald Veen.  “Hierdoor kunnen wij een nauwkeurige oplossing aanbieden voor het in kaart brengen van oppervlakte corrosie en oppervlakte conditie inspecties van zowel ferro- als non-ferro tanks, maar ook off-hire analyse / ladingschade inspecties door agressieve lading, waardoor wij exact kunnen zien hoe diep de pitting zit. Met het blote oog, en zelfs met metingen, kun je dat niet vaststellen. Pas als je gaat slijpen kun je zien wat voor ellende in het materiaal zit. Met het scannen “Automated and Semi-automated Ultrasonic Pitting Corrosion Mapping”, dat wij in samenwerking met een partner doen, kunnen we vooraf door een precies beeld vaststellen hoeveel en hoe diep corrosie zit en welke actie daarop moet worden ondernomen.


 
We hebben dit kort geleden uitgetest in 6 RVS tankcontainers waarbij dus vooraf exact was te bepalen welke werkzaamheden moesten plaatsvinden (o.a. het wel / of niet oplassen, de hoeveelheid aan las werkuren alsook hoe diep te slijpen)  en hierbij kunnen ook de kosten vrij nauwkeurig worden ingeschat.  ” Rob Koppenaal legt uit hoe een en ander in zijn werk gaat. “Met speciale apparaten wordt het oppervlak gescand. Dat genereert dan een dieptebeeld van de schade door die putcorrosie. Zo kunnen we van tevoren bepalen wat de geschatte reparatiekosten zullen worden. Krijg je het met slijpen weg of moet je de oppervlaktebeschadiging repareren door de putcorrosieplek op te lassen. “ Het gaat hier om een non destructief onderzoek. Dit onderzoek vindt veel plaats voordat een schip het dok in gaat. Dit proces is weliswaar nog in een beginfase, maar zal zeker een belangrijke betekenis gaan krijgen in de nabije toekomst.
 

Corrosieschade: "Je trekt de lappen rvs er zo van af"
 



Een hele extreme vorm van corrosie kan ontstaan door zwavelzuur en met name ook door het natte proces van fosforzuur. “Dat is een hot issue,” stelt Ronald Veen. “Je kunt de lappen rvs zo van het materiaal aftrekken. Als je dit nooit gezien hebt, kun je het haast niet geloven. Maar het behandelen hiervan is ook een specifieke kracht van ISTECH Metal Finish BV. Vaak hoor je dan dat de coatingslaag loslaat. Maar het is de toplaag van het rvs zelf dat ervan afbladdert. Zoals je oud behang van de muren trekt. Je zou dan haast kunnen zeggen dat het materiaal total loss is. Maar wij zien dan toch een mogelijkheid om dat te herstellen. We doen dat door een speciale manier van slijpen van het rvs: alle narigheid eruit slijpen. Het materiaal heeft vaak een gemiddelde oppervlakteruwheid (Ra) boven de 20 µm. Dat is zo ruw als schuurpapier, je kunt er je werkhandschoen ertegenaan gooien die dan zo blijft hangen. Maar wij brengen die ruwheid terug tot een Ra - waarde onder de 1 µm. En dat is iets waar we wereldwijd uniek in zijn.”


 

Het belang van oppervlakte-behandelingen: "Onderhoud is behoud"


“Het is een stukje onderhoud”, zegt Rob Koppenaal daarover. “Vergelijk het met de schil van een appel. Die moet je in stand houden. Want als die schil weg is, wordt de vrucht daaronder bruin. Dat is hetzelfde als oxideren. Als rvs onbeschermd is krijg je oxidatie van het oppervlak waardoor dat aangetast wordt. Roestvast staal kan zichzelf herstellen, maar op het moment dat jij het niet goed onderhoudt wordt dat kleine dunne beschermlaagje, dat schilletje dat dunner is dan de dikte van een haar, aangetast en gaat het materiaal roesten. Het onderhouden van roestvast staal is een noodzaak om het levenslang te kunnen benutten. Onderhoud is dus behoud.” Een mooi voorbeeld daarvan is het dak van Chrysler Building. Rob Koppenaal: “Dat heeft een roestvast stalen dak. Dat bestaat nu bijna een eeuw en ziet er nog uit als nieuw. Dat komt, omdat het dak periodiek wordt behandeld door middel van beitsen en passiveren. Zolang dat niet beschadigd wordt door hercontaminatie met ijzer en regelmatig goed onderhouden wordt kan dat generaties lang meegaan.” Onderhoud gebeurt allereerst door periodieke corrosie-inspectie en corrosie-detectie. Daar komt een advies uit of een lokale behandeling aan de tank kan volstaan of dat er iets groots moet gebeuren. Bij dat laatste komt ISTECH Metal Finish BV om de hoek kijken. “Als er op enigerlei wijze een aantasting door corrosie heeft plaatsgevonden of is begonnen, moet er wat gaan gebeuren. Want corrosie stopt niet als je er niets aan doet. Het is net een rotte kies. Corrosie gaat net zo lang door tot er geen materiaal meer is. Je moet heel goed weten wat je moet gaan doen. Vooral als je gaat slijpen. Je kunt daarmee wel een corrosieplek verwijderen, maar als je dat te diep doet, krijg je beschadigingen die een broedplaats voor corrosie veroorzaken. Dan moet het materiaal hersteld worden totdat het de oorspronkelijke ruwheid weer terug heeft. En dat wordt een kostbare aangelegenheid. Dit geldt zeker bij cladded steel (staal met daarop een flinterdun laagje rvs). Als je daar niet goed weet wat je doen moet, kan het gebeuren, dat zo’n tank niet meer gebruikt mag worden”, aldus Ronald Veen.

Op heel veel gebieden actief


ISTECH Metal Finish BV is actief binnen heel wat industrieën. Bijvoorbeeld in de maritieme industrie. Ladingtanks vormen daar een groot deel van het werkgebied van. En op de meeste schepen zitten ook de scrubbers, van een cruiseschip tot een containerschip. Daarnaast behoort de productie-industrie tot het marktgebied. Denk hierbij aan de petrochemische industrie, de voedingsmiddelen en farmaceutische industrie, de bier- en frisdrankindustrie, maar ook de kunstmestfabrieken. “Wateropslagtanks zijn ook van roestvast staal gemaakt”, vult Rob Koppenaal verder aan. “En ook bij de visverwerking wordt heel veel met rvs gewerkt. Tankcontainers in de transportsector behandelen wij ook regelmatig. En op cruiseschepen zijn ook heel veel relingen van roestvast staal gemaakt, net als de zwembaden en de glijbanen. Zo ben ik aan boord geweest van het grootste plezierjacht ter wereld. Daar is twee kilometer hoogglans gepolijst rvs aan reling verwerkt. Die moeten heel goed schoongehouden worden vanwege het zeewater. Hoe minder vuil daarop kan hechten des te beter dat is. Van het zeewater verdampt de H2O, maar het zout, de chlorides, blijven achter. En die vreten ontzettend in. Chlorides en fluoriden zijn de producten die rvs het meeste aanvreten. Goed wassen is de enige remedie.”

Wereldwijd marktleider, maar...


ISTECH Metal Finish BV is op het gebied van slijpen en polijsten marktleider in de wereld. “Dat vakgebied beheersen wij als geen ander”, zegt Ronald Veen. “Dat is ons sterkste punt. Wij hebben de kennis en ervaring en kunnen daardoor heel goed inschatten in welke staat het roestvast stalen product verkeert. Door inspectie kunnen wij nauwkeurig bepalen wat er nodig is om iets te herstellen als er problemen zijn. We geven dan advies en maken een reparatieprocedure en doen daarna natuurlijk ook de uitvoering daarvan. Bij alle facetten daarvan, van het installeren bij nieuwbouw tot aan de bewerking en assemblage bij in gebruik zijnde. We weten wat we zeggen en doen ook wat we zeggen. Waarmaken wat we zeggen dus.” Toch ondervindt ISTECH Metal Finish BV hinder tijdens de coronacrisis. “Het werk is er volop”, vervolgt Ronald Veen. “Het is heel erg moeilijk, en soms zelfs onmogelijk, om op de plaats van bestemming te komen. Dat geldt voor ons werk, maar ook voor de schepen. Die kunnen de reparatielocaties ook niet bereiken. Expertise wordt vaak van buitenaf aangetrokken. En als we dan wel ergens heen kunnen zijn we vaak gebonden aan strenge regels.”

...ook op weg naar de binnenlandse markt


Specialistisch werk moet je uitbesteden aan specialisten is het adagium van Ronald Veen en Rob Koppenaal. “Dat moet je overlaten aan een vakman. Want dat vakmanschap is zo belangrijk: daar staan of vallen je inkomsten mee. Dit werk kun je niet op een school leren. Dit moet je gedaan hebben, je moet er al jaren in zitten. Je moet er feeling voor hebben, begrijpen wat het probleem is en hoe je dat moet oplossen. Dat is een complex verhaal wat wij door de jaren heen zijn gaan beheersen. We hebben echt liefde voor dit werk.” ISTECH Metal Finish BV is nu ook druk bezig om haar activiteiten ook meer te gaan richten op de binnenlandse markt. Ronald Veen daarover: “Reparaties aan scrubbers, maar ook het hele pakket aan reparaties aan rvs-onderdelen, waaronder bijvoorbeeld ook laswerk met gecertificeerde lassers, reparaties en onderhoud aan ladingpompen en laad- en lossystemen zijn diensten die wij beschikbaar gaan stellen aan de binnenlandse en Europese markt, denk daarbij met name aan de binnenvaart. Dat doen we met een partner met wie we heel nauw samenwerken.”


 

Intenties voor de iets langere termijn


Sinds kort is ISTECH Metal Finish actief in India. Ook daar heeft het er de mensen voor. De activiteiten daar zullen de komende tijd worden uitgebreid. Verder zal het scannen van putcorrosie meer aandacht krijgen. Tevens wordt onderzocht hoe drones ingezet kunnen worden bij inspecties. Daar zijn inmiddels de eerste stappen voor gezet. Nieuw zijn ook de endoscopische inspecties waarbij het mogelijk is met een speciale camera door een pijp van 30 meter heen te gaan. Hiermee is het mogelijk om in een heel hoog resolutie beeld op een scherm te tonen. “Het is bijna of je er live naar zit te kijken”, zegt Rob Koppenaal. “We kunnen er foto’s of filmpjes van maken en dat is met name van belang voor inwendig leidingwerk en andere ruimtes waar je niet met het blote oog in kunt kijken of in kunt gaan vanwege grote risico’s. Tot slot, maar zeker niet als laatste, hebben wij mensen die kunnen reinigen met ultrahoge druk, van 1000 tot 5000 bar. En dat is ook heel specialistisch werk.” Kortom: “Impressive Stainless Technics and Allround Specialists.”
“ISTECH Metal Finish BV beats Corrosion!”
 

info@istech-metalfinish.com

www.istech-mf.com

Share this

Nieuwsbrief

Schrijf je hier in voor de wekelijkse Nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle niet te missen ontwikkelingen in de Aluminium Roestvast en Staal branche!

Velden met een * zijn verplicht