Extra milieuregels of zelfregulering? Of beide?
Enige weken terug verzocht de uitgever mij om een bijdrage te  leveren aan de eerstvolgende uitgave van dit blad. Op mijn suggestie om  het dan maar weer eens over het milieu te hebben reageerde men  enigszins cynisch dat we het idd wel weer konden hebben over de meer dan  belachelijke milieueisen en -maatregelen die vanuit Europa en derhalve  den Haag over ons uitgestort zijn de afgelopen maanden. Doelend  kennelijk op de milieumaatregelen waartoe de commissie Remkes een aanzet  gegeven heeft in haar verkenning en aanbeveling. De boeren als kop van  jut, de bouw in de verdrukking, het grondverzet op de rand van de  afgrond. Jawel het zijn in die zin toch wel zorgelijke tijden. Maar hoe  komt het met het MKB en de metaalbedrijven in het bijzonder?
Menno-Kier Visser
Alhoewel ik nog niets gemerkt heb van enige zinnige regelgeving die ook  de metaalbranche in een lastige positie gebracht heeft, mogen we er  vanuit gaan dat de gifbeker niet aan ons voorbij zal gaan deze keer. Ik  zeg met name deze keer. De milieu c.q. emissie beperkende maatregelen  van de afgelopen 30 jaar zijn er op gericht geweest om die werkzaamheden  die belastend zijn voor het milieu op het gebied van chemisch reinigen,  terug te dringen tot nul. De ervaring is hier, en ik heb dat al veel  vaker gezegd, dat er dankzij een even ondoorzichtige als inconsequente  handhaving, hier weinig tot niets van terecht gekomen is. 
Het midden en klein bedrijf in de metaal klaagt op voorhand over de nu  al knellende regelgeving, maar of dit in dit geval terecht is, daar valt  wel een kanttekening bij te plaatsen. Immers knellend zijn die  maatregelen waar je daadwerkelijk last van hebt en daar is bij de meeste  bedrijven tot nu toe nauwelijks tot geen sprake van geweest. Let wel,  ik heb het dan sec op milieugebied. 
Gaat het dan nu echt veranderen in de komende jaren? zult u zich  afvragen. Vanuit mijn positie hoop ik dat uiteraard van harte, maar of  dat zo is heb ik toch zo mijn twijfels. Wellicht dat de nieuwe discussie  er toe leidt dat oude wetgeving nu wel gehandhaafd wordt. Dat zou al  een enorme stap vooruit zijn. 
Als het zover komt zal “de branche" vermoedelijk voorspelbaar reageren.  Plotseling ziet men ook wel hoe het zou moeten en hoe het zou kunnen. En  dat men vindt hiervoor geen overheid nodig te hebben en al helemaal  “Brussel” niet. Dwang is bovendien een slecht instrument, want een  zelfstandig ondernemer laat zich moeilijk dwingen. Daarover overigens  ook geen misverstand, gedegen voorlichting is idd ook hier veel beter.  Daarover geen discussie.  Maar of dat hier ook inderdaad zo werkt.…….
Zal “onze” branche wel in staat blijken te zijn om de voorgestane  zelfregulering adequaat gestalte te geven en zullen bedrijven ook  daadwerkelijk spontaan reageren op de prikkels die van zelfregulering  uitgaan? Ik betwijfel het- de goeden daargelaten natuurlijk, maar die  hebben daar tot nu toe ook geen “knellende regelgeving” voor nodig  gehad.
Als beitsonderneming worden wij bijna wekelijks met deze realiteit  geconfronteerd. Met eigenaren die nog steeds het principe huldigen dat  je wel milieuvriendelijk bezig kunt zijn, maar dan graag wel tegen  geringe kosten. Anders gaat het ten koste van de werkgelegenheid en de  winst.  En dat kan uiteraard niet de bedoeling zijn. Dat is dan ook een  vorm van zelfregulering zou je kunnen zeggen, maar dan wel een die  averechts werkt. Hier is andersom denken nodig en daar kan de gemiddelde  ondernemer nog steeds, of juist nu, wel wat hulp bij gebruiken. 
Het is een gegeven dat er een groot aantal rvs verwerkende bedrijven (in  Friesland althans) (beits)werkzaamheden uitvoeren welke niet of op  onjuiste gronden vergund zijn. Werkzaamheden die even zo goed  belastend  zijn voor het milieu. En dat heeft niets met stikstof of Pfas van  doen.  Hier heeft zelfregulering gefaald en heeft de overheid het  bepaald ook laten liggen En dat zeker al 35 jaar lang. 
Tot in hoeverre de rvs branche mee zal moeten buigen in de “nieuwe  werkelijkheid”, is nog niet duidelijk.  Maar dat er ook van de rvs  verwerkende industrie, een bijdrage verwacht wordt is duidelijk. Er is  zeker veel mogelijk via de weg van zelfregulering, beginnend bij het  nakomen van de reeds bestaande regelgeving. Maar dan altijd met een  beetje (meer) dwang in de vorm van regelgeving. Of anders gezegd: zelf  doen met een beetje hulp van Brussel. Net als zelf soep maken. Dat lijkt  een tegenstelling, maar dat is hier wel de enige  oplossing ben ik  bang. Dit zal een flinke investering vergen, maar met wat goede wil gaat  het zeker lukken. Toch ??
 
