Go to top

Rösler biedt de totaaloplossing voor het finishen

Rösler Benelux levert als totaalaanbieder de juiste oplossing voor het finishen en veredelen van uw materialen vanaf probleemanalyse tot aan levering en after sales. “Een klant komt bij ons met de vraag om een oplossing, bestaande uit een machine en een proces, te ontwikkelen voor een bepaald product. Daar gaan wij mee aan de slag, totdat de klant helemaal tevreden is”, vertelt Gerard Nijhof, Commercieel Directeur van Rösler Benelux B.V.


Samen met haar klanten ontwikkelt, produceert, test, installeert en onderhoudt Rösler hoogwaardige machines op gebied van glijdend slijpen, stralen en reinigen. Omdat Rösler ook alle procesmedia zelf ontwikkelt en haar klanten helpt met de in-bedrijf-name, garandeert zij een snelle, perfecte werking en een goed eindresultaat. Dit leidt vaak tot lagere productiekosten en een hoge toegevoegde waarde. Daarom is Rösler de betrouwbare en servicegerichte partner voor haar klanten als het gaat om het finishen van producten. “Rösler is het grootste bedrijf wereldwijd op het gebied van oppervlaktefinishing”, vertelt Nijhof. Wij zijn wereldwijd vertegenwoordigd. In Duitsland zelf zit het moederbedrijf, dat in Beieren is gevestigd. Daar wordt alles in de eigen fabriek gemaakt. Wij bieden een totaaloplossing voor onze klanten. Niet alleen leveren wij de machine die zij nodig hebben, we leveren ook de benodigde procesmedia zoals chips, compounds, straalmiddelen en reinigingsmiddelen zodat het ook allemaal werkt.”

Proef


Rösler geeft producten en onderdelen een mooi, veilig en schoon oppervlak. Denk daarbij aan euromunten, draai- en freesdelen, bestek, velgen en sieraden, auto- en vliegtuigonderdelen, maar ook kunstknieën en chirurgische instrumenten. Hiervoor heeft Rösler voor haar klanten door jarenlang onderzoek en opgebouwde ervaring een unieke totaaloplossing ontwikkeld. “Klanten komen bij ons voor oplossingen op maat. Voordat we een oplossing ontwikkelen, doorlopen we eerst en uitvoerig testtraject. Zo laten we de klant zien wat het eindresultaat kan zijn en of dat is wat hij wil, daarnaast geeft het inzicht in de kosten.
Er is een investering nodig, dan moet de opbrengst dat wel waard zijn. Wij beginnen iedere keer vanaf het nulpunt, het kopiëren van soortgelijke machines en processen lijkt wel tijd en kosten te schelen, in de praktijk valt dat anders uit. Ieder product is toch vaak net even anders, net daar een extra gaatje en daar een ribbeltje minder. Dan is vanaf het begin beginnen uiteindelijk toch goedkoper en beter. Op onze site staan ook productfoto’s zodat klanten kunnen zien welke producten we zoal kunnen finishen en daar vaak iets in herkennen voor wat betreft de eigen producten.”

3D-printen


Het printen in 3D waarmee veel laagjes op elkaar gedrukt, een product vormt, neemt een hoge vlucht. Ook de producten die uit deze 3D-printers komen, hebben een ruw oppervlakte en soms scherpe randjes. Rösler richt zich op deze niche in de markt. “Wij bieden als enige bedrijf het finishen van ruwe oppervlaktes van 3D geprint materiaal aan. Wij hebben oplossingen die niemand anders heeft en we zoeken bewust meer de niches op. Massaproductie is goedkoper in andere landen, voor die prijzen kunnen wij in Nederland helaas niet werken. We moeten ons daarom richten op kleinere series en productieaantallen alsook op specifieke opdrachten. Een andere niche is het verouderen van hout en steen. Het materiaal is gloednieuw, maar door de processen die wij er op los laten, ziet het eruit alsof het zo uit een middeleeuws kasteel komt. Zo zijn er steeds weer nieuwe ontwikkelingen in ons vak.”

Service


“Wij leveren niet alleen machines en processen maar wij blijven service verlenen”, vertelt Nijhof. “Het gaat bij ons verder dan de voordeur. Ons intern serviceapparaat zorgt voor een prima service. De servicecoördinator zorgt ervoor dat onze zeven field service monteurs en twee programmeurs voortdurend onderweg zijn en bij onze klanten op bezoek gaan. Ons serviceteam zorgt voor preventief onderhoud, voert aanpassingen aan de machines door en zorgt ervoor dat de PLC-programma’s naar wens van de klant worden aangepast. Mochten er machineproblemen zijn, dan komt een monteur deze oplossen. Zijn er procesproblemen, dan komt een van onze procesengineers dit oplossen. Wij leveren het complete pakket. Zakendoen met ons betekent dat je nergens anders meer naartoe hoeft.”

Vestigingen


Rösler heeft naast de twee productiefaciliteiten in Duitsland wereldwijd 15 aparte, eigen vestigingen en meer dan 60 vertegenwoordigingen. Rösler Benelux heeft een vestiging in Oss met een eigen magazijn, testlab en loonwerkafdeling. Daarnaast is er een vestiging in België in Tubize met een testlab annex showroom. In de loonwerkafdeling in Oss voert Rösler al haar oppervlakte –finishing- technieken ook in loon uit. Dit gebeurd bijvoorbeeld voor klanten die zelf geen oppervlaktebewerking willen of kunnen uitvoeren, maar ook voor firma’s die bijvoorbeeld slechts een keer per jaar een grotere hoeveelheid producten hebben die afgebraamd of gepolijst moeten worden. Voor dergelijke bedrijven loont het niet om een eigen machine aan te schaffen. Hen biedt Rösler dan de oplossing om de producten bij hen in loon te laten finishen. De machines zijn gemaakt om 24 uur per dag, 7 dagen per week te kunnen draaien. Er staan ongeveer 50 machines die hiervoor gebruikt worden.

Besparen door automatiseren


Rösler ziet nog steeds de grootste besparing voor bedrijven in automatisering: “Standaard machines of processen verkopen wij amper meer, ieder bedrijf heeft iets anders nodig en wij leveren daarvoor oplossingen op maat. De tijd dat je nog met een schuursponsje bezig kon zijn om te ontbramen, is al lang voorbij. Nu doe je een lading van enkele kilo’s in de machine, laat het een tijdje draaien en het komt er vervolgens geschuurd uit. Daar kun je handmatig niet tegenaan. Door passende machines aan te schaffen, kan een bedrijf veel tijd en geld besparen. De machines kunnen aangepast worden naar de behoeftes van de klant. Chirurgische instrumenten mogen bijvoorbeeld niet glanzen, dat zou een chirurg kunnen verblinden. Dergelijke instrumenten worden daarom vaak gestraald. Dat zijn dingen waar je rekening mee moet houden.”

Belangstellenden kunnen een afspraak maken, waarbij Rösler door een korte procesanalyse berekent wat hun voordeel zou kunnen zijn.



 



 

Nieuwsbrief

Schrijf je hier in voor de wekelijkse Nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle niet te missen ontwikkelingen in de Aluminium Roestvast en Staal branche!

Velden met een * zijn verplicht