Go to top

Sapa Extrusion Lichtervelde investeert 2,5 miljoen Euro in machinepark en maakt verdere gewichtsreductie in treinbouw mogelijk.

 Met deze investering verhoogt Sapa de kracht van haar grote aluminium extrusiepers op haar locatie in Lichtervelde van 6,500 naar 8,200 ton. Door de grotere kracht is het bedrijf in staat om 6xxx-serie profielen te produceren met afmetingen tot 620 mm breed en 26 meter lang, met een extreem dunne wanddikte van 1,6 mm. Dit reduceert de hoeveelheid aluminium in de profielen en verlaagt het gewicht van een reeds gewichtsbesparende oplossing, zonder reductie van sterkte.

Serieproductie van de gemoderniseerde pers zal starten in januari 2017.

Nieuwe generatie aluminium oplossingen


Staal en aluminium zijn de dominante materialen die worden gebruikt voor de constructie van treinen. Toepassingen zijn onder andere zijwanden van treinen, dak- en vloerpanelen en ‘cant rails’, welke de vloer van de trein verbinden met de zijwand. De voordelen van toepassing van aluminium in de constructie van hogesnelheidstreinen zijn het lichte gewicht en het gladde oppervlak – er zijn geen golven in het metaal, zoals bij staal, hetgeen na assemblage minder nabehandeling vereist. Verder is assemblage volgens een modulair principe kostenefficiënter, in vergelijking tot veel kleinere en zwaardere componenten. Vanuit dit oogpunt volgt de treinbouw de automobielindustrie.

Sven Lundin, marktsector directeur Treinbouw bij Sapa, licht toe dat een trein die bestaat uit lichtgewicht aluminium wagons minder energie verbruikt om te functioneren – te bewegen – en eenvoudiger accelereert en stopt dan een zwaardere trein, hetgeen een gunstig effect heeft op de totale reistijd. Bovendien is aluminium 100% recycleerbaar, tegen een relatief laag energieverbruik en zonder verlies van materiaaleigenschappen.

“Met onze metallurgische expertise en kennis hebben we de treinbouwindustrie geholpen een begin te maken met het vervangen van andere materialen door aluminium en zorgen we dat onze klanten koplopers blijven door bijvoorbeeld onze lokale specialisten in een vroeg stadium te betrekken bij de projecten van onze klanten,” zegt Lundin. “Met dit soort samenwerking kunnen we de kosten van onze klanten verlagen met 10 tot 15 procent, onder meer door optimalisaties zoals het reduceren van het gewicht van het ontwerp.

Voor meer informatie omtrent Sapa klikt u hier

Share this

Nieuwsbrief

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle niet te missen ontwikkelingen in de Aluminium en Roestvast Staal branche.

Velden met een * zijn verplicht