Go to top

Rösler - Dutch Made - Automotive

Als men denkt aan de motorsport, ligt niet Nederland op het puntje van de tong. Vooral met bekende merken als Spyker, Eysink, DAF, Donkervoort et cetera zijn we niet altijd een onbekend land geweest! Met de komst van Max Verstappen zijn al veel meer ogen gericht op de (formule) racesport in ons land. Buiten de Formule 1 zijn er nog zeer diverse motorsporten waaraan Nederland deelneemt. Ook in Nederland werken we namelijk op een zeer hoog niveau om maximale resultaat te bereiken.

Electric Racing

Rösler is geen vreemde eend in de bijt op het gebied van leveranciers voor de motorsport. Onlangs benaderde University Racing Eindhoven (URE) ons, zij waren bezig met het ontwikkelen van een elektronisch raceauto en de versnellingsbakken. Ze nemen deel aan de wedstrijd samen met 600 concurrerende teams. Het raceteam maakt ieder jaar een nieuwe elektrische raceauto. Het Eindhovense team van de Technische Universiteit Eindhoven (TUe) wilde hogere resultaten behalen door de wrijving tussen metalen onderdelen te minimaliseren. Door het materiaal mechanisch te bewerken, wordt er een glad oppervlak gecreëerd.

Kunststoffen en (edele) metalen

We hebben vele decennia ervaring in het voor- en nabehandelen van (metalen) auto-onderdelen. Ook hebben we regelmatig te maken met producten gemaakt van kunststof, elastisch materiaal zoals rubber, hout of steen. Voor bijvoorbeeld het verchromen van kunststof onderdelen wordt met behulp van een speciale voorbehandeling een matte look gecreëerd op het materiaal. De hechting van de deklaag is eveneens verbeterd door de nieuwe ruwe ondergrond.

Waar elke milliseconde telt

URE investeert ook veel op het gebied van aerodynamica en gewichtsbesparing. De elektronische auto is uitgerust met een elektrische aandrijfmotor, dus ieder wiel heeft een eigen overbrengingssysteem. Het team van de TUe past haar racewagen aan om op het circuit honderdsten van seconden tijd te besparen.

Oppervlaktebehandeling onmisbaar in automobiel

Teamleden van URE waren bekend met oppervlaktetechniek aangezien zij werkzaam zijn geweest bij een OEM in de automobiel industrie die transmissie onderdelen produceert. Zij kwamen zo in aanraking met verspanen, metaalbewerking en oppervlaktetechniek. Als sponsoring actie heeft Rösler besloten het team te ondersteunen door alle tandwielen en assen te polijsten. Door de tandwielen, met een diameter van een paar centimeter, op een lagere ruwheid te brengen wordt de weerstand wordt de weerstand van de tandwielen op elkaar beperkt. De gemiddelde ruwheid (Ra) wordt door een mechanische glij-slijp bewerking verlaagd. De warmte-energie die wordt opgewekt verlaagd aanzienlijk.

Verminderde wrijvingsweerstand

Minder wrijving was het doel voor het raceteam en dat staat hierbij gelijk aan een efficiënt lopende motor. Niet alleen drijven de tandwielen elkaar beter aan, ook is met een lagere bedrijfstemperatuur de uitval van onderdelen minimaal.

Van alle markten thuis

Rösler is niet alleen actief in het polijsten, ontbraken en stralen van onderdelen om een gladder oppervlak te creëren, ook verbeteren wij de corrosiebestendigheid en wrijvingsweerstand van onderdelen middels glijslijptechniek. Op andere motor-, chassis- en corosserie-onderdelen voert Rösler straaltechniek uit om een ruw oppervlak te realiseren met kwaliteit straalmachines.

University Racing Eindhoven


Nieuwsbrief

Schrijf je hier in voor de wekelijkse Nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle niet te missen ontwikkelingen in de Aluminium Roestvast en Staal branche!

Velden met een * zijn verplicht